11. 05. 22 р.
Тема: "Ю. Винничук. "Місце для дракона". Підтекст твору, алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя".
Робота з онлайн-словником (записати в зошит)
Алегорія — це спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
Алегоричний образ — це певне ставлення до того поняття, яке він зображує.
Поміркуймо, у чому ж алегоричність образів казки-повісті «Місце для дракона»?
Головні герої твору Ю. Винничука:
схожий на метелика добрий дракон Грицько, який пише вірші;
мудрий пустельник, що навчає його грамоти;
хитрий князь, який прагне смерті чудовиська.
В образі дракона Юрій Винничук зобразив щиру людину, яка не прагне робити іншим зла. Вона талановита, розумна, мрійлива, наївна та довірлива.
Князь — утілення підступної, підлої людини, яка заради досягнення своїх цілей здатна йти до кінця, руйнуючи все на своєму шляху, навіть людські долі. Такі особистості уміють увійти в довіру, а потім зрадити друзів, морально знищивши їх.
В образі пустельника змальовано досвідчену, розумну людину, яка уміє відрізняти добро від зла, бачити справжню сутність особистості, не зважаючи на зовнішність. Такі люди уміють навчати інших, піклуватися про них, це мудрі наставники, які люблять своїх вихованців та вірять у них.
Власне, в образах дракона та пустельника показані порядні люди, які не чинять зла, а роблять все для того, щоб світ став кращим.
Підсумки уроку
Що ж мав на увазі пустельник, коли, помираючи, сказав драконові: «Звірячі закони —людяніші»?
Чи знайшли ви у своєму серці місце для дракона?
Чи знайшов би дракон собі місце у світі людей серед підступу і зрад?
Що мають зробити люди в країні, щоб позбавитися «середньовічної» психології мислення?
Під зовнішнім казковим сюжетом прихований глибокий філософський підтекст. Автор дає змогу поміркувати про маски, за якими криється добро і зло, про дружбу і зраду, про байдужість світу, про доцільність самопожертви, про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони».