24. 05. 22 р.
Тема: "Повторення та узагальнення вивченого в 5 класі".
1. Бесіда
— Що таке закінчення?
— Для чого воно служить?
— З яких частин слова складається основа слова?
— Що закладено у корені?
— Чи завжди можна вважати слова спорідненими, якщо корені слів звучать однаково?
— Які слова називаються спільнокореневими?
— Закінчіть речення.
· Основа — це...
· Закінчення — це...
· Корінь — це...
· Префікс — це...
· Суфікс — це...
2. Вибіркове списування
— Прочитайте текст. Випишіть в один стовпчик різні форми одного слова, в інший — спільнокореневі. Корені виділіть.
РІДНИЙ КРАЙ
Рідне, рідна, рідний — корінь роду й народу. Рідна мати й рідний тато, рідна земля й рідна Україна, рідна мова й рідна школа...
Святі слова тримають нас на світі й учать любові до берегів, між якими з віків у віки тече ріка нашого Народу, нашої нації, нашої України! Школу поставили українці в один ряд із такими словами; які рівноцінні життю,— мама, Україна, мова.
Ми, українці,— нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує нашу віру, що ми вічно будемо на цій землі.
3. Творча робота.
— Прочитайте, поясніть значення. Спишіть. У словах, замість пропусків напишіть потрібні закінчення. До слова Вітчизна доберіть спільнокореневі слова.
1) Коли любиш свою Вітчизн..., то й на подвиг за неї підеш. 2) Нема краю кращого за рідний край, нема країни кращої за Вітчизн... . 3) Людина без Вітчизн..., як соловей без лісу. 4) Моя Вітчизн... — пісня колискова.
4. Тестування
1. Закінчення — це значуща частина слова, яка:
а) стоїть після кореня і служить для утворення слів;
б) містить спільне значення споріднених слів;
в) виражає граматичне значення слова і служить для зв’язку слів у реченні.
2. Позначте рядок, у якому всі слова не мають закінчення.
а) Уголос, заєць, колос;
б) зранку, банку, другу;
в) навесні, поночі, увечері.
3. Позначте рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.
а) Вид, код, молодий;
б) канал, палац, тихий.
в) сир, хліб, віск.
4. Слова кажу, кажеш, кажемо — це:
а) форми одного слова;
б) спільнокореневі слова;
в) синоніми.
5. Позначте рядок, у якому всі слова спільнокореневі.
а) Сон, сонний, сонце;
б) рости, доростити, зріст;
в) народ, народний, нарада.
6. У словах запам’ятати, відвідати -ти виконує роль:
а) частини кореня;
б) суфікса;
в) закінчення.
7. У словах заможному, свіжому закінченням є:
а) -у;
б) -му;
в) -ому.
8. Суфікс -еньк- у словах тихенький, маленький надає словам значення:
а) згрубілості;
б) пестливості;
в) неповної дії.
9. Позначте стовпчик, у якому прізвища письменників записано в алфавітному порядку.
а) Бойко Г. | б) Бойко Г. | в) Костенко Л. |
Нестайко В. | Костенко Л. | Нестайко В. |
Костенко Л. | Нестайко В. | Бойко Г. |
10. Позначте слово, яким можна замінити вислів накивати п’ятами.
а) Попрощатися;
б) втекти;
в) роззутися.
11. Позначте, у якому рядку всі іменники в орудному відмінку записано правильно.
а) Матір’ю, сіллю, радістю;
б) матірю, сілю, радістю;
в) матір’ю, сілью, радісьтю.
12. Позначте рядок, у якому всі прикметники записано правильно,
а) Сільський, запоріжський, чумацький;
б) сільський, запоріжський, чумакський;
в) сільський, запорізький, чумацький.