середа, 25 травня 2022 р.

Українська мова 5 клас

 24. 05. 22 р.

Тема: "Повторення та узагальнення вивченого в 5 класі".


1. Бесіда

— Що таке закінчення?

— Для чого воно служить?

— З яких частин слова складається основа слова?

— Що закладено у корені?

— Чи завжди можна вважати слова спорідненими, якщо корені слів звучать однаково? 

— Які слова називаються спільнокореневими? 

— Закінчіть речення.

·       Основа — це...

·       Закінчення — це...

·       Корінь — це...

·       Префікс — це...

·       Суфікс — це...

2. Вибіркове списування

— Прочитайте текст. Випишіть в один стовпчик різні форми одного слова, в інший — спільнокореневі. Корені виділіть.

РІДНИЙ КРАЙ

Рідне, рідна, рідний — корінь роду й народу. Рідна мати й рідний тато, рідна земля й рідна Україна, рідна мова й рідна школа...

Святі слова тримають нас на світі й учать любові до берегів, між якими з віків у віки тече ріка нашого Народу, нашої нації, нашої України! Школу поставили українці в один ряд із такими словами; які рівноцінні життю,— мама, Україна, мова.

Ми, українці,— нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує нашу віру, що ми вічно будемо на цій землі.

3. Творча робота.

— Прочитайте, поясніть значення. Спишіть. У словах, замість пропусків напишіть потрібні закінчення. До слова Вітчизна доберіть спільнокореневі слова.

1) Коли любиш свою Вітчизн..., то й на подвиг за неї підеш. 2) Нема краю кращого за рідний край, нема країни кращої за Вітчизн... . 3) Людина без Вітчизн..., як соловей без лісу. 4) Моя Вітчизн... — пісня колискова.

4. Тестування

1. Закінчення — це значуща частина слова, яка:

а) стоїть після кореня і служить для утворення слів;

б) містить спільне значення споріднених слів;

в) виражає граматичне значення слова і служить для зв’язку слів у реченні.

2. Позначте рядок, у якому всі слова не мають закінчення.

а) Уголос, заєць, колос;

б) зранку, банку, другу;

в) навесні, поночі, увечері.

3. Позначте рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.

а) Вид, код, молодий;

б) канал, палац, тихий.

в) сир, хліб, віск.

4. Слова кажу, кажеш, кажемо — це:

а) форми одного слова;

б) спільнокореневі слова;

в) синоніми.

5. Позначте рядок, у якому всі слова спільнокореневі.

а) Сон, сонний, сонце;

б) рости, доростити, зріст;

в) народ, народний, нарада.

6. У словах запам’ятати, відвідати -ти виконує роль:

а) частини кореня;

б) суфікса;

в) закінчення.

7. У словах заможному, свіжому закінченням є:

а) -у;

б) -му;

в) -ому.

8. Суфікс -еньк- у словах тихенький, маленький надає словам значення:

а) згрубілості;

б) пестливості;

в) неповної дії.

9. Позначте стовпчик, у якому прізвища письменників записано в алфавітному порядку.

а) Бойко Г.

б) Бойко Г.

в) Костенко Л.

Нестайко В.

Костенко Л.

Нестайко В.

Костенко Л.

Нестайко В.

Бойко Г.

10. Позначте слово, яким можна замінити вислів накивати п’ятами.

а) Попрощатися;

б) втекти;

в) роззутися.

11. Позначте, у якому рядку всі іменники в орудному відмінку записано правильно.

а) Матір’ю, сіллю, радістю;

б) матірю, сілю, радістю;

в) матір’ю, сілью, радісьтю.

12. Позначте рядок, у якому всі прикметники записано правильно,

а) Сільський, запоріжський, чумацький;

б) сільський, запоріжський, чумакський;

в) сільський, запорізький, чумацький.


  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.