18. 05. 22 р.
Тема: "Повторення в кінці року. Головні й другорядні члени речення"
Кожного уроку ми подорожували цікавою країною Синтаксисом, щоразу пізнаючи щось нове і незнане. Тож сьогодні спробуємо пригадати все вивчене на практиці.
Бліцопитування:
1. Головний член речення, що означає предмет (особу, явище , поняття), про який говориться в реченні і який відповідає на питання хто? або що?, називають...
2. Присудок, виражений допоміжним дієсловом, що передає граматичне значення у поєднанні з неозначеною формою дієслова, яка виражає основне лексичне значення, називають...
3. Якщо підмет і присудок виражені іменниками у називному відмінку, то між ними ставимо...
4. За наявністю головних і другорядних членів прості речення поділяють на...
5. Додаток, означення, обставина — це...
6. Означення, яке виражене іменником та стоїть у тому ж числі й відмінку, що й означуване ним слово, називають...
7. Із двох іменників — власного імені людини і загальної назви — прикладкою є...
8. Порівняльні звороти здебільшого в реченні виступають...
9. Односкладні речення, у яких головний член (присудок) означає дію, що її виконує або буде виконувати конкретна особа, називають...
10. Односкладні речення, у яких головний член (присудок) означає дію (стан), що їх мислимо незалежно від особи активного діяча, називають...
11. Односкладні прості речення можуть бути частинами...
12. Речення, у яких пропущений один або кілька членів, що їх можна відтворити за змістом, називають...
— Спишіть речення. Підкресліть їх граматичні основи. Визначте вид підмета та присудка в них.
1. Дві хмароньки пливли кудись в убранні золотім (Б. Олійник).
2. Гучне «Ура!» пронеслося тоді над лугами... (Л. Первомайський).
3. Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе (В. Симоненко).
4. Все стало якимось незвичним, радісним (Р. Іванченко).
5. Вже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка... (В. Симоненко).
6. Спомин був як блискавка (М. Рильський).
Дослідження-моделювання.
— Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки. Підкресліть усі члени речення. З’ясуйте синтаксичну функцію розділових знаків.
1. Праця багатство людини (Нар. твори.).
2. П’ять на п’ять двадцять п’ять.
3. Обов’язок оратора говорити правду (Платон).
4. Натхнення то гроза (Д. Павличко).
Вправа «Вчимося аргументувати».
— Прочитайте речення. Поясніть, чому в них не ставиться тире між підметом і присудком.
1. Зате я не актор, для мене усе дуже серйозно (В. Дрозд).
2. А осінь як спомин (А. Мойсієнко).
3. Зорі як очі, що снились давно (В. Сосюра).
4. А життя не сон, воно не склянка чаю (В. Сосюра).
5. Вітрила зірвані (В. Сосюра).
6. На гіллі рясному цвіт немов сніжинки (В. Сосюра).
Лінгвістичне спостереження.
— Запишіть речення, ставлячи, де потрібно, пропущені розділові знаки, поясніть їх.
1. По однім боці хвилювалося жито, по другім жовтіла глиняна круча з чубком червоних маків (М. Куліш).
2. Науці належить розум, а поезії споконвіку душа (В. Шевчук).
3. Три явори посадила сестра при долині, а дівчина заручена червону калину (Т. Шевченко).
4. Він любив землю, як пташка повітря, риба воду (М. Коцюбинський).