пʼятниця, 25 лютого 2022 р.

Українська література 9 клас

 24. 02. 22 р.

Тема: "Т. Шевченко. Національна проблематика періоду "Трьох літ". Поема "Сон" і тогочасна суспільно-політична дійсність"

1. Прочитати поему "Сон".

Обговорення змісту поеми. Бесіда за питаннями:

- Яке значення для людини має сон?

- Коли говорять: «Сон в руку»? Чи бувають сни віщими?

- Для чого поет страшні реалії тогочасного життя відтворив у сні? Про яке життя мріяв митець?

- Яким чином на початку твору характеризуються різні долі людей, їх характери, вчинки, поведінка? (Той мурує, той руйнує, / Той неситим оком — / За край світа зазирає, /

Чи нема країни, / Щоб загарбать і з собою / Взять у домовину)

- Чому Тарас Григорович вважав, що немає Господа?

- За що у творі висміюються ті, хто «отечество любить»?

- У чому виявилася цінність дивовижного сну? (Мені приснився — / Найтверезіший би упився, / Скупий жаднюга дав би гривню, / Щоб позирнуть на ті дива)

- З якою метою герой вирушає у підхмарну подорож? (Мої муки, мої люті / В хмарі заховаю)

- Чому край у творі названо неприязним, Україна — «безталанна вдово»?

- Про що свідчить прощання героя із рідною землею?

- У чому поет вбачає красу рідної землі?

- З приводу чого у ліричного героя виникає душевний неспокій, милуючись Україною?

- Від чого жахається герой, коли бачить соціальну несправедливість, яка панує на землі? («Латану свитину з каліки знімають»; «розпинають вдову за подушне»; «сина куютьв військо оддають!», «опухла дитина — голоднеє мре»)

- З яким питанням звертається поет до Бога? Про що воно свідчить? («Чи Бог бачить із-за хмари / Наші сльози, горе?»)

- Які «всі лиха, всі зла» мав на увазі Т. Шевченко?

- Яким, на перший погляд, здався поету Сибір? Хто були його невидимими мешканцями?

- У чому полягала непосильна праця каторжників? (…Живі люди, / В кайдани закуті. / Із нір золото виносять, / Щоб пельку залити / Неситому)

- Як поет називає царя і одночасно його характеризує? (Вседержитель неситий)

- Як сновидець описує солдатчину у місті? Чому москалі кайданами окуті? (А в городах, мов журавлі, / Замуштрували москалі; / Нагодовані, обуті / І кайданами окуті, / Муштруються)

- Чим ліричний герой здивував земляка біля царських палат? За що «каламар» вимагав від сновидця гроші? Про що це свідчить?

- Чому, на думку поета, царські палати — це рай?

- Хто такі блюдолизи? Як письменник їх характеризує у творі?

- Якими у поемі зображені цар і цариця?

- Над чим сміється письменник, характеризуючи панів? Що є гумористично-саркастичним у їх поведінці і ставленні до царя? (В серебрі та златі! / Мов кабани годовані,— / Пикаті, пузаті!.. / Аж потіють, та товпляться…)

- Про що свідчить поведінка самодержавця до підлеглих? (… Цар підходить / До найстаршогота в пику / Його як затопить!..)

- У чому виявилося ставлення поета до Петра І і Катерини? За що він їх таврує?

- З приводу чого сумує Т. Шевченко над долею України? (Може, Москва випалила / І Дніпро спустила / В синє море, розкопала / Високі могили — / Нашу славу)

- У чому поет звинувачує Петра? (Ти нас з України / Загнав, голих і голодних, / У сніг на чужину / Та й порізав, а з шкур наших / Собі багряницю / Пошив жилами твердими / І за-

клав столицю / В новій рясі)

- Яким у творі зображено повсякденне важке життя кріпаків, муштрованих солдат?

- Що висміює Т. Шевченко на прикладі діяльності чиновників? (…Та драти / І з батька, і брата)

- У чому вбачає поет зневажливе ставлення до рідної мови, а значить до народу, його культурної спадщини?

- Яким чином у творі висміюється цар та його старшина? (Старшина пузата / Стоїть рядом; сопе, хропе, / Та понадувалось, / Як індики… Неначе з барлоги / Медвідь виліз, ледве-ледве / Переносить ноги; / Та одутий, аж посинів: / Похмілля прокляте / Його мучило)

- Від чого ліричний герой прокинувся зі сну?

- Чому сон для оповідача — це чудне диво?

- Як Т. Шевченко в поемі таврує самодержавство?

Домашнє завдання: вивчити уривок з поеми "Сон".



  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.