понеділок, 14 лютого 2022 р.

Українська мова 8 клас

15. 02. 22 р.

                       П'ятнадцяте лютого

                           Класна робота

 Розділові знаки при однорідних членах, звертаннях і вставних словах. Тренувальні вправи

   1.     Клоуз-тест

— Слово або сполучення слів, що називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням, має назву...

— Звертання виражаються...

— За будовою звертання бувають...

— При звертаннях може стояти займенник...

— Звертання в реченні може стояти...

— Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой  і вони виконують роль підсилювальної частки, то кома...

— Членами речення звертання, вставні слова...

— Вставними реченнями мовець може висловлювати...

— На письмі вставні слова і словосполучення виділяють...

— Однорідними членами можуть бути...

— Узагальнювальне слово при однорідних членах речення виступає у реченні...

— Вставні слова відрізняються від вставних конструкцій...

2. Творче завдання

- Допишіть речення, додаючи однорідні члени речення та розставляючи розділові знаки.

1)Самостійні частини мови – це… … … … …

2)Службові частини мови – це … … …

3)… … головні члени речення.

4)… … другорядні члени речення.

 3. Моделювання

( Подані іменні словосполучення поставте у кличному відмінку)

Михайлик – 

Гликерія 

Остап –

Соломія –

Іван –

Марічка –

Сонцепоклонник –

  4 . Лінгвістична  гра «Ласкаві звертання»

Від поданих слів утворіть слова із суфіксом пестливості у кличному відмінку.

Тато, сестра, бабуся, доня, син, Михайло,хлопець, мама, брат, дівчина, кінь.

5. Робота з текстом

Знайдіть у тексті речення з однорідними членами речення  та  з’ясуйте    їх функцію, визначте  стиль уривка.

Його називали Сонцепоклонником і Соняхом, бо над усе любив сонце, квіти і дітей. Служив звичайним клерком у статистичному відділі Чернігівської управи, на роботу ходив з неодмінною квіткою у бутоньєрці. Михайло Коцюбинський — так і не здобув офіційної вищої освіти (закінчив Шаргородську духовну семінарію, університет  так і залишився мрією). Але він був високоінтелігентний, умів вести і піддержувати всяку розмову так, що кожний мав сатисфакцію (задоволення) розмовляти з ним. Усе делікатний, старався ніколи нікого нічим не вразити… Був високоосвіченою людиною і читав дуже багато. Знав дев’ять мов – три слов’янські: українську, російську, польську; три романські: французьку, італійську, румунську; і три східні: татарську, турецьку та циганську… Якось хлопчина, якому щойно виповнилось 11 років, по-дитячому сильно закохався у 16–річну дівчину, яка не звертала на нього найменшої уваги. Поклавши будь-що стати великою людиною і тим завоювати серце своєї коханої, він накинувся на книжки. Невідомо, чи вдалося Михайлу справити враження на дівчину почерпнутими з книжок думками, але цілком зрозуміло, що прочитане покликало його у письменницьку дорогу.

6. Мовленнєва ситуація

   Уявіть себе журналістом: ви берете інтерв’ю у Михайла  Михайловича  Коцюбинського. Запитайте, у яку пору року найбільше йому подобається відпочивати, чому саме, яке значення має для цієї людини оточуюча природа під час відпочинку тощо. У висловлюванні використайте  поширені й непоширені однорідні члени речення, поєднані між собою різними видами зв’язку, визначте  їх синтаксичну роль. Використовуйте звертання, вставні слова,словосполучення, речення.

Домашнє завдання: запишіть інтерв'ю в зошит, підготуватися до контрольної роботи (однорідні члени, звертання, вставні слова).


  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.