15. 02. 22 р.
П'ятнадцяте лютого
Класна робота
Розділові знаки при однорідних членах, звертаннях і вставних словах. Тренувальні вправи
1. Клоуз-тест
— Слово або сполучення слів, що називає особу або
предмет, до якого звертаються з мовленням, має назву...
— Звертання виражаються...
— За будовою звертання бувають...
— При звертаннях може стояти займенник...
— Звертання в реченні може стояти...
— Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой і
вони виконують роль підсилювальної частки, то кома...
— Членами речення звертання, вставні слова...
— Вставними реченнями мовець може висловлювати...
— На письмі вставні слова і словосполучення
виділяють...
— Однорідними членами можуть бути...
— Узагальнювальне слово при однорідних членах
речення виступає у реченні...
— Вставні слова відрізняються від вставних
конструкцій...
2. Творче завдання
- Допишіть речення, додаючи
однорідні члени речення та розставляючи розділові знаки.
1)Самостійні частини мови
– це… … … … …
2)Службові частини мови –
це … … …
3)… … головні члени
речення.
4)… … другорядні члени
речення.
3. Моделювання
(
Подані іменні словосполучення поставте у кличному відмінку)
Михайлик –
Гликерія –
Остап –
Соломія –
Іван –
Марічка –
Сонцепоклонник –
4 . Лінгвістична гра «Ласкаві
звертання»
Від поданих слів утворіть слова із
суфіксом пестливості у кличному відмінку.
Тато, сестра, бабуся, доня, син,
Михайло,хлопець, мама, брат, дівчина, кінь.
5. Робота з текстом
Знайдіть у тексті речення з однорідними
членами речення та з’ясуйте їх функцію, визначте стиль уривка.
Його називали Сонцепоклонником і
Соняхом, бо над усе любив сонце, квіти і дітей. Служив
звичайним клерком у статистичному відділі Чернігівської управи, на
роботу ходив з неодмінною квіткою у бутоньєрці. Михайло Коцюбинський — так
і не здобув офіційної вищої освіти (закінчив Шаргородську духовну семінарію,
університет так і залишився мрією). Але він був високоінтелігентний, умів
вести і піддержувати всяку розмову так, що кожний мав сатисфакцію (задоволення)
розмовляти з ним. Усе делікатний, старався ніколи нікого нічим не вразити… Був
високоосвіченою людиною і читав дуже багато. Знав дев’ять мов – три
слов’янські: українську, російську, польську; три романські: французьку,
італійську, румунську; і три східні: татарську, турецьку та циганську… Якось
хлопчина, якому щойно виповнилось 11 років, по-дитячому сильно закохався у
16–річну дівчину, яка не звертала на нього найменшої уваги. Поклавши будь-що
стати великою людиною і тим завоювати серце своєї коханої, він накинувся на
книжки. Невідомо, чи вдалося Михайлу справити враження на дівчину почерпнутими
з книжок думками, але цілком зрозуміло, що прочитане покликало його у
письменницьку дорогу.
6. Мовленнєва ситуація
Уявіть себе журналістом: ви берете
інтерв’ю у Михайла
Михайловича Коцюбинського. Запитайте, у яку пору року найбільше йому подобається відпочивати, чому саме,
яке значення має для цієї людини оточуюча природа під час відпочинку тощо. У
висловлюванні використайте поширені й непоширені однорідні члени речення,
поєднані між собою різними видами зв’язку, визначте їх синтаксичну роль. Використовуйте
звертання, вставні слова,словосполучення, речення.
Домашнє завдання: запишіть інтерв'ю в зошит, підготуватися до контрольної роботи (однорідні члени, звертання, вставні слова).