середа, 16 лютого 2022 р.

Українська література 5 клас

 17. 02. 22 р.

Сімнадцяте лютого

Класна робота

О. Олесь. "Микита Кожум'яка". Драматичний твір на тему народної казки

     1. Читання казки - драми за ролями.

2. Слово вчителя.

Говорячи про свого сина, старий Кожум'яка наголошує:

Бо не спустить він нікому!

Бач, дванадцять шкур роздер.

Звичайно, такого не може бути, бо це надлюдські сили. Можливості людини тут перебільшено. Такий художній засіб називається гіперболою (від грецьк.— перебільшення). У літературних творах гіпербола, як і порівняння та епітет, використовується для того, щоб яскравіше, поетичніше зобразити людину, явище, предмет. У драмі-казці «Микита Кожум'яка» гіперболу вжито для того, щоб підкреслити надзвичайну силу та мужність улюбленого народного героя і ще більше возвеличити і прославити його.

Пригадайте поетичні перебільшення, які ви зустрічали в казках чи інших творах. Наведіть приклади гіпербол, які вам доводилося чути в живій розмовній мові.

3. Запис у зошитах визначення гіперболи.

4. Хвилинка відпочинку.

Взявсь у боки кожум'яка,

Роззирнувсь туди-сюди,

Потягнувся, обкрутився,

Враз зігнувся і підвівся —

Шкіру обіруч підняв,

Розтягнув на дужі руки,

Кинув вгору — упіймав,

Гепнув в землю — потоптав,

Розім'яв руками вперто,

Кинув в воду, полоскав,

Потім витягнув в'ялитись...

Усміхнувся, витер піт,

сів чекати на обід.

5. Гра «Хто швидше».

Завдання. Знайти в наведених прикладах гіперболи і пояснити, для чого їх ужито. З яких народних казок узято уривки?

«От насмажили дванадцять биків, напекли сорок печей хліба. Об'їдало, як зачав їсти — усе дочиста поїв, ще й просить:

— Ех,— говорить,— мало! Хоч би ще трошки дали» («Летючий корабель»).

«Тільки що став пити воду, та якось об цебрину й розбив те яйце-райце. Як узяв скот вернути з того яйця! Верне та верне. Гониться він за тим скотом, то що з того боку піджене, на другий розійдеться...» («Яйце-райце»)

«Як почав коваль кувати, то скував таку булаву, що насилу з кузні винесли. Узяв Котигорошко ту булаву та й каже до батька:

— Ляжу я спати, а ви мене збудіть, як летітиме булава через дванадцять діб. Та й ліг. На тринадцяту добу летить та булава. Збудив його батько, він схопився, підставив пальця, булава як ударилась «об нього, так і розкололась на двоє» («Котигорошко»).

6. Бесіда

· Яким зображений народ

· Що ви можете сказати про Князя, Князівну

· Який момент у драмі-казці найнапруженіший

· За допомогою чого Микита переміг Змія?

· Яка головна думка казки

· Чи актуальним є твір сьогодні? Які уроки ми повинні винести з цього твору

· Як ви розумієте вжиті в тексті прислів'я «В лихоліття всі до згоди» та «Хто не бореться, той раб»?

· Яку ж дійсність відобразив Олександр Олесь у казці?

Домашнє завдання: стисло переказувати казку від імені Микити Кожумяки.

  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.