17. 02. 22 р.
Сімнадцяте лютого
Класна робота
О. Олесь. "Микита Кожум'яка". Драматичний твір на тему народної казки
1. Читання казки - драми за ролями.
2. Слово вчителя.
Говорячи
про свого сина, старий Кожум'яка наголошує:
Бо не
спустить він нікому!
Бач,
дванадцять шкур роздер.
Звичайно,
такого не може бути, бо це надлюдські сили. Можливості людини тут перебільшено.
Такий художній засіб називається гіперболою (від грецьк.— перебільшення). У
літературних творах гіпербола, як і порівняння та епітет, використовується для
того, щоб яскравіше, поетичніше зобразити людину, явище, предмет. У драмі-казці
«Микита Кожум'яка» гіперболу вжито для того, щоб підкреслити надзвичайну силу
та мужність улюбленого народного героя і ще більше возвеличити і прославити
його.
Пригадайте
поетичні перебільшення, які ви зустрічали в казках чи інших творах. Наведіть
приклади гіпербол, які вам доводилося чути в живій розмовній мові.
3. Запис у зошитах визначення гіперболи.
4. Хвилинка відпочинку.
Взявсь у боки кожум'яка,
Роззирнувсь
туди-сюди,
Потягнувся,
обкрутився,
Враз
зігнувся і підвівся —
Шкіру
обіруч підняв,
Розтягнув
на дужі руки,
Кинув
вгору — упіймав,
Гепнув
в землю — потоптав,
Розім'яв
руками вперто,
Кинув в
воду, полоскав,
Потім
витягнув в'ялитись...
Усміхнувся,
витер піт,
сів чекати на обід.
5. Гра «Хто швидше».
Завдання. Знайти в наведених прикладах гіперболи і пояснити, для чого їх ужито. З
яких народних казок узято уривки?
«От
насмажили дванадцять биків, напекли сорок печей хліба. Об'їдало, як зачав їсти
— усе дочиста поїв, ще й просить:
— Ех,—
говорить,— мало! Хоч би ще трошки дали» («Летючий корабель»).
«Тільки
що став пити воду, та якось об цебрину й розбив те яйце-райце. Як узяв скот
вернути з того яйця! Верне та верне. Гониться він за тим скотом, то що з того
боку піджене, на другий розійдеться...» («Яйце-райце»)
«Як
почав коваль кувати, то скував таку булаву, що насилу з кузні винесли. Узяв
Котигорошко ту булаву та й каже до батька:
— Ляжу
я спати, а ви мене збудіть, як летітиме булава через дванадцять діб. Та й ліг.
На тринадцяту добу летить та булава. Збудив його батько, він схопився,
підставив пальця, булава як ударилась «об нього, так і розкололась на двоє» («Котигорошко»).
6. Бесіда
· Яким зображений народ?
· Що ви можете сказати про Князя, Князівну?
· Який момент у драмі-казці найнапруженіший?
· За допомогою чого Микита переміг Змія?
· Яка головна думка казки?
· Чи актуальним є твір сьогодні? Які уроки ми повинні винести з цього твору?
· Як ви розумієте вжиті в тексті прислів'я «В лихоліття всі до згоди» та «Хто не бореться, той раб»?
· Яку ж дійсність відобразив Олександр Олесь у казці?
Домашнє завдання: стисло переказувати казку від імені Микити Кожумяки.