пʼятниця, 25 лютого 2022 р.

Українська мова 5клас

 25. 02. 22 р.

Тема: "Групи слів за значенням. Антоніми."

1. Робота з поезією

Прочитайте вірш Миколи Ткача. Чому виділені слова можна об’єднати в одну пару? Що це за слова?

Слова, слова… Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі і смішні…

Учитель. Отже, ми з вами працюватимемо над антонімами. Ви  навчитеся шукати їх у творах народної творчості і збагатите своє мовлення.

   2.Запис дати і теми уроку

  3. Пояснення вчителя.

Слова з протилежним значенням називаються антонімами. Антоніми виступають парами і належать до однієї частини мови. Вони дають змогу образніше, яскравіше та чіткіше  висловити думку.

На основі антонімів  часто будуються прислів’я та приказки. Наприклад, з маленької іскри великий вогонь буває. Вони входять до складу багатьох фразеологізмів: ні живий ні мертвий; ні холодно ні жарко; ні туди ні сюди.

б) робота з теоретичним матеріалом підручника §45 с.162-163.

4. Вибіркова  вправа «Пошук»

Виписати з поданих речень антоніми.

1. Зима спитає, де літо було.

2. Ластівка день починає, а соловейко кінчає.

3. Як напише один дурень, то сто розумних не розберуть.

4. Доброго тримайся, поганого цурайся.

5. Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох.

6. Багато диму, мало тепла.

7. Вдень від спеки ховається, а ввечері від комарів.

8. Щастя і нещастя на однім коні їздять.

9. Знайшов – не скач, загубив – не плач.

10. Далі покладеш, ближче знайдеш.

5. Проблемне питання «Чому так?»

Поміркуйте, чому слова у першій парі є антонімами, а в другій – ні.

1.Північ – південь.

2. Північ – схід.

6.Вправа  «Ланцюжок»

До поданих слів дібрати антоніми.

відкручувати                        мало                               добро

будувати                               холодно                         свято

забороняти                           глибоко                          правда

давати                                   широко                           друг

говорити                               високо                            день

стояти                                   сумно                             спека


7.Хвилинка відпочинку

Встаньте, діти, посміхніться.

Землі нашій поклоніться

За щасливий день прекрасний.

І до сонця потягніться.

Вліво, вправо подивилась,

Кругом себе покрутились.

Раз — присіли, два — присіли

І за парти тихо сіли.

 

 8.Дидактична гра «Розумне перо»

Замість крапок уставте потрібні слова — антоніми. Поясніть значення прислів'їв (на вибір).

1)    Важко у навчанні – …… у труді.

2)    З …… хмари малий дощ іде.

3)    Па чорній полі,…… хліб родить.

4)    Мудрого шукай, а ….. обходь.

5)    ….. поробиш – солодко з’їси.

6)    Добре говорить, а …… робить.

7)    Добре …… дивитися, але треба й назад оглядатися.

8)    Занедбаєш науку в......., пожалкуєш в старості. 

9. Робота зі словником

1.Замініть прикметники у словосполученнях антонімами. Запишіть утворені словосполучення. Скористайтеся словником антонімів.

Старе дерево, старий велосипед, глибока річка, глибокі знання, тихе щебетання, тихий сон, свіжий хліб, свіжий огірок.

2.З одним утвореним словосполученням складіть і запишіть речення з однорідними членами.



  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.