понеділок, 14 лютого 2022 р.

Українська література 9 клас

 15. 02. 22 р.

Тема: "М. Гоголь "Тарас Бульба". Колізія морального й національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби"

ü    1.  Упізнай героя «Цитатна доріжка» (за поданою цитатою назвати героя)

  1. « Міцні, здорові обличчя їхні були вкриті першим пухом волосся, якого ще не торкалася бритва».

  2. « Це був один із тих характерів, які могли виникнути тільки в тяжке XV століття в напівкочовому кутку Європи, коли вся південна первобутна Росія, покинута своїми князями, булла спустошена, випалена дощенту невпинними наскоками монгольських хижаків». 

3. «…вона дивилася на них уся, дивилася всіма почуттями, вся перетворилася в один зір і не могла надивитися». 

4. « Був він суворий до інших спокус, крім війни та веселої гульні; принаймні ніколи майже про інше не думав. Він був прямодушний з рівними. Він був добрий у такій мірі, в якій тільки можна було бути з такою вдачею і в тодішній час». 

5. « Учився він охочіше і без напруження, з яким звичайно береться до науки важка й сильна вдача… Він теж кипів жадобою подвигу. Але разом з тим душа його булла приступна й для інших почуттів». 

6. « Все обличчя її було смагляве, змарніле від недуги; широкі вилиці дуже виступали над опалими під ними щоками; вузькі очі підіймалися дугастим розрізом догори». 

7. «…це булла красуня – жінка у всій розквітлій красі своїй. Повне почуття світилося в зведених очах, не натяки на почуття, а все почуття. Ще сльози не встигли в них висохнути і оповили їх блискучою вологою, що проймала душу». 

2.Мотивація навчальної діяльності.

-                                 Чи зраджували вас у житті?

-                                  Хто такий зрадник?

-                                   Які почуття викликає  у вас зрадник?

3. Проблемна ситуація.
- Що таке Вітчизна?

               - Чи потрібна людині Батьківщина?

                 - Чи може жити людина без свого   коріння, без пам'яті про предків,  без відповідальності перед народом і країною?

                -  Що означає слово «батьківщина» для вас?

                - Чи любите ви свою землю? У чому виявляється любов?


4. Вступне слово вчителя.
Поняття «Батьківщина» є центральним у повісті «Тарас Бульба».  Можливо, саме тому Гоголь так часто й повертався до свого твору, переробляв його, бо не міг жити без вітчизни і   йому хотілося якнайкраще висловити своє ставлення до неї. Ставлення до батьківщини  є  критерієм оцінки героїв. Так чи інакше, а всі персонажі висловлюються словом чи ділом про свою землю. Ось, наприклад, Андрій,  захопившись вродою прекрасної полячки,  промовляє: "Хто сказав, що моя Вітчизна Україна?.. хто дав мені її у Вітчизни? Отчизна є те, чого шукає душа наша, що миліше для неї понад. Янкель, котрий перший розповів Тарасові про зраду Андрія, зовсім не засуджує хлопця, говорячи: «Він перейшов з доброї волі. Чим людина винна? Там йому краще, туди він і перейшов...» Коли він передав слова Андрія, що той буде битися проти козаків, а батько йому вже не батько, а брат - не брат, Тарас береться за шаблю, вітчизна–найсвятіше поняття. Остап не так часто говорить у повісті, як інші. Він не виголошує промов, але насправді чесно cлужить вітчизні і, помираючи на чужині, не осоромив рідної землі, й згадав про батька, а значить і про батьківщину, в свій останній час. Так само з думкою про вітчизну помирають і славні козаки - запорожці. То хто ж правий Андрій і Янкель чи козаки, котрі померли за батьківщину? Що ж таке Вітчизна  для  людини?  Над  цим  питанням  ми  будемо працювати протягом уроку, порівнюючи образи Остапа і Андрія. Зіставляючи цих героїв, ми спробуємо з'ясувати, коли ж людина стає зрадником, і в який момент вона переступає ту межу, з-за якої вже нема вороття, а яка людина може називатися патріотом?

5.   Бесіда з учнями (Остап і Андрій в рідному домі)
-    Прочитайте перший опис Остапа і Андрія. Що спільного в їх зовнішності? Як характеризує їх Тарас Бульба?
-    Як він перевіряє фізичну силу синів? Хто з ним бився.
-    Як Тарас оцінює меншого сина?

-    Яку «науку» єдино правильною для синів визнавав Тарас?
-    Порівняйте ставлення батька й матері до своїх дітей. Хто кого більше любив?

6.  Робота в зошитах.

v Колективне складання плану порівняльної характеристики (додати цитати)

1.Зовнішній вигляд братів.

2. Навчання в бурсі.

3. Ставлення до батька і матері.

4.  Життя на Запорозькій Січі.

5.  Поведінка в бою і в момент їх загибелі.

6.  Подвиг Остапа і зрада Андрія.

7.  Відношення автора до Остапа та Андрія.

8.  Ваша оцінка героїв повісті.

7.  Евристична бесіда.

1.     Якими зображує автор Остапа та Андрія? Знайдіть та зачитайте їхні описи. Зробіть висновок.

2.     Розкажіть про їхні роки навчання. У чому полягає відмінність у характерах двох рідних братів? Чия вдача вам більше до  вподоби?

3.     Охарактеризуйте ставлення до Остапа та Андрія батька і матері. А як сини ставляться до них? Підтвердіть свою відповідь рядками з тексту.

4.     У чому Тарас Бульба вбачає покликання своїх синів?

5.     Як автор характеризує військову вправність Остапа та Андрія? У чому полягає відмінність між двома братами-запорожцями?

Домашнє завдання: підготувати усну характеристику Остапа та Андрія.




  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.