вівторок, 19 січня 2021 р.

9 клас Українська мова

 20. 01. 21 р.

Тема: "Урок розвитку зв'язного мовлення. Усний твір у публіцистичному стилі на морально-етичну тему.

          1. Бесіда

 - Згадаємо, які ви знаєте стилі мовлення, і в якій галузі людської діяльності використовується кожен з них?  (Розмовний у побуті; науковий у науці і техніці; художній –    у художній літературі; публіцистичний – у суспільному  житті; офіційно-діловий – в офіційних службових стосунках)

 -  Отже, у якому стилі найкраще писати твір на морально-етичну  тему? ( у публіцистичному)

 -  Назвіть ознаки цього стилю  (поєднання логічності доказів, точності, використання  художніх засобів-епітетів, порівнянь, метафор)

 - Назвіть відомі вам типи мовлення  (роздум, опис, розповідь)

- Оскільки сьогодні ми пишемо твір на морально-етичну тему , то який  можете тип  мовлення  ви застосували? (роздум)

 -  Згадаємо, з яких елементів складається він? ( Теза ( думка, яка доводиться)    -   аргумент (докази)   -   висновок)

    2. Словникова робота

   Моральсистема поглядів, уявлень і оцінок, що регулюють поведінку людей.

   Етика 1) наука, що вивчає мораль;

                 2) форма поведінки, сукупність моральних правил певної групи людей.      

А що ж таке прощення?..

Кого з нас не кривдили? Хто не ображав сам? Таких людей просто немає. Відрізняє нас один від одного інше — вміння чи невміння прощати.

«На скривдженого воду возять» — у цій приказці показано негативне ставлення до людини, яка не здатна забувати образи. Та й самому скривдженому важко носити в собі свою образу. Тому варто навчитися прощати людей.

Отже, прощення - поблажливість до кого-небудь, скасування кари; помилування (Академічний тлумачний словник)

Прощення означає, що ми у своєму серці не тримаємо зла або образи на того, хто завдав нам болю або незручності. Простити – означає не дозволити образі і жодній формі злості визначати наше відношення до того, хто завдав нам болю. 

 У Біблії сказано: «Не поспішай ображатись, бо образа є ознакою безглуздого» (Ек.7:9)

3. Антонімічна хвилинка

Доберіть до поданих слів антоніми:

      Добро - ... зло

      Конфлікт - ... компроміс

      Любов - ... ненависть, байдужість.

      Негатив - ... позитив

      Кривдник - ... доброзичливець

      Образа - примирення

Знадобляться вам у роботі і синоніми. Згадайте і дайте визначення синонімам.

 4. Синонімічна хвилинка

   Доберіть до поданих слів синоніми.

  Прощення - розрада, задоволення, розуміння, смиренність, радість, задоволення (від очікуваного), захоплення, подяка ,щастя.

    Образа - кривда,зневага.

5 .Добрі поради

Що допоможе прощати?

1 Пам’ятайте, що означає прощати. Прощення не означає дивитись крізь пальці на провину чи робити вигляд, ніби нічого не сталося. Простити означає просто «відпустити» образу.

2. Усвідомте, який пожиток приносить прощення. Якщо ви позбудетесь гніву та образи, це позитивно вплине на ваше здоров’я, допоможе вам зберігати спокій і відчувати більше радості. А щонайважливіше, коли ви прощаєте інших, Бог прощатиме і вам

3. Будьте співчутливі. Ми всі недосконалі . Кожен з нас цінує, коли хтось пробачає наші помилки. Тому ми теж повинні вибачати провини інших

4. Будьте розсудливі. Якщо підстава для образи є незначною, варто послухатись біблійної поради: «Продовжуйте терпіти... одне одного»

5. Дійте швидко. Не дозволяйте гніву розпалитися і постарайтесь якомога швидше позбутися образи 

ПАМ'ЯТКА

«Як складати твори на морально-етичну тему в публіцистичному стилі»

1 Визначити основну думку твору.

2.  Продумати послідовність твору, дотримуючись його композиційних особливостей (вступ, основна частина, висновок).

3.  Самостійно скласти план висловлювання.

4.  Підібрати епіграф, який висловлює основну думку . 

 5. Під час складання твору необхідно дбати про розкриття його теми.

5.  Бути уважними до вживання мовних засобів у творі.

6.  Викладення матеріалу потрібно ілюструвати прикладами.

7.  Робити власні висновки, узагальнення. 

Пригадайте     собі     людину.     яка     найбільше     вас образила.  Уявіть, що перед вами гора Голгофа. Ви і ваш кривдник ідете на цю гору. Підніматись стає все важче і важче, Але так само важко і вашому кривднику. На горі ви бачите страждаючого Ісуса Христа, якого катують римські вояки. Його тіло корчиться від болю і страждань, Ісуса прибивають до хреста, хрест піднімають. Подивіться в страждаючі очі Спасителя. Він з великою любов'ю згадує святого апостола Петра, який тричі відрікся від нього,  свого учня Юду, який Його зрадив, споглядає на своїх катів. Він дивиться на вас, на твоговашого кривдника і голосно молиться: «Прости їм, Господи, бо не знають, що роблять».Ви разом із своїм кривдником повертаєтеся додому. Чи не пробачите ви йому? Чи не зміниться ваше життя після цієї подорожі?..

 Щиро бажаю всім навчитися прощати.

Домашнє завдання: спираючись  на результати роботи на уроці, скласти усний твір на тему " Прощення - найкращі ліки від болю " за складним планом. Скористуватися пам'яткою.

Надіслати відео для оцінювання.

  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.