середа, 20 січня 2021 р.

7-А клас Українська мова

 21. 01. 21 р.

Тема: "Розвиток зв'язного мовлення. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною українського художника".

1. Бесіда.

1.З якою метою письменники використовують описи зовнішності героїв у художніх

   творах?

  2.У якому стилі (крім художнього) можна описати зовнішність людини?

 3.Чим вони відрізняються від художніх?

  4.Які риси обличчя найчастііше аналізуються в художніх описах?

 5.Пригадайте, які мовні засоби використовує письменникдля опису зовнішності своїх героїв.

2. Робота з картиною:

  - Розгляньте репродукцію картини Костянтина Олександровича Трутовського    

                                                                   «Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром»

Дайте відповіді на запитання:

 1. У чому полягає особливість опису зовнішності за картиною?

 2. До якого жанру належить картина?

 3. Чому автор дав творові таку назву?

 4. Які риси характеру героя зумів передати художник?

 5. З чого видно, що доля Шевченка була нелегкою? Зверніть увагу на одяг поета.

 6. Яке враження справила на вас картина?

  Поясніть значення слів:

 жупан — старовинний верхній чоловічий одяг;

 шаровари — широкі штани певного крою, які становлять частину національного одягу деяких народів;

кобза – струнний щипковий музичний інструмент. Має 8 струн.

 Каракулева шапка – (Каракуль) — цінне хутро зі шкури ягнят каракульських овець знятої на 1-3 день після народження.

 3. Написання письмового твору-опису в художньому стилі за картиною

    К. О. Трутовського  «Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром».

                                                         ПАМ’ЯТКА

Як складати твір-опис зовнішності людини в художньому стилі

 1.Розгляньте уважно картину, подумайте, чи її назва розкриває тему.

  2.Доберіть художні засоби, що допоможуть описати зовнішність зображеної людини.

 3.Розкажіть про передній план картини.

 4.Опишіть головного героя картини: його портретні риси, одяг, взуття, позу, в якій його зображено.

 5.Назвіть особливі деталі, використані художником для розкриття образу героя.

 6.Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.

 Зразок творчої роботи:

          Перед нами репродукція картини А.Манастирського “Запорожець”. Це портрет козака в похідному одязі зі зброєю в руках. Художник намагається зобразити суворого і водночас задуманого запорожця.

         На передньому плані картини ми бачимо немолоду людину з міцною поставою. Позаду бувалого воїна — сутички, війни, битви. На смаглявому обличчі сліди часу і переживання, адже чоло пооране глибокими зморшками. Густі чорні брови суворо насуплені, в очах причаєний смуток, задума. Орлиний ніс із горбинкою надає обличчю виразу мужності, сили і впевненості в собі. На самому чубі розлігся оселедець. Довгі вуса грізно настовбурчені, а густі, як ліс, брови нависають над очима.

         Одягнений чолов’яга у сорочку з жупаном. Зверху, наче шкура ведмедя, обвисає кирея. У міцних руках захисника народу застигла шабля, загартована в кривавих боях.

         Образ героя, змальований художником, викликає пошану до вірного сина свого народу, нагадує славне історичне минуле.

         На мою думку, художнику вдалося зобразити на картині задуманий і водночас суворий вигляд запорожця.

Чекаю ваші роботи! 

  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.