понеділок, 18 січня 2021 р.

7 - А і 7 - Б клас Українська література

 19. 01. 21 р.

Тема: "Г. Тютюнник."Климко". Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь).

1. Літературний диктант.

1. Яка епоха відтворена в повісті?  2. Харч, який герої твору вважали найціннішим. 3. Місто, до якого подорожує Клим-ко. 4. Що продавала Наталя Миколаївна на базарі? 5. Місце, де герої твору набирали вугілля. 6. По що необхідно було сходити Зульфату до Файзуліних? 7. Хто завдав шкоди мешканцям поселення? 8. Якого місяця згоріла станція, де мешкав Климко з дядьком Кирилом? 9. За допомогою Зульфата Климко позбавився у своєму помешканні…. 10. Дідусь Гареєв працював у… 11. На яке місто, за словами дідуся Гареєва, «пішов німець»? 12. Пізнайте героя за його зовнішністю «…у ватяних штанах, вовняних шкарпетках і гостроносих шахтарських чунях…».

2.Робота над літературознавчими термінами. 

 Художня деталь  особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточенні, що часто повторюється письменником під час змалювання героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик.

Ноги Климка — важлива деталь у змалюванні характеру та життя хлопчика. Босі ноги Климка в осінню холодну пору в далекій дорогі як символ гіркого сирітського дитинства, обпаленого війною. Босоніж хлопчик уперто іде до своєї мети — принести солі додому.

Художня деталь може вживатися автором у творі один раз, але нести при цьому важливу смислову та ідейну роль. Так, наприклад, чорнобривці в руках дівчини, яка хоче продати свою хустку, не тільки як останні квіти осені, а й символ України, її стійкості в боротьбі з ворогом, бо, за легендою, чорнобривці вперше виросли там, де загинули козаки, захищаючи рідну землю від ворогів.

Мова персонажів (монологи, діалоги) — виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної дійової особи в художньому творі.

Для прикладу проаналізуймо особливості мовлення тітки Марини, яка, на нашу думку, виявила найбільшу турботу про Климка.

Доброта, щедрість, любов до ближнього, турбота виявляються через уживання тіткою пестливих слів: «борошенце»,«багатенько», «мішечки», «клуночок», «лобик», «сонечко», «молочко», «синочку» та ін. Просторічні слова в її мовленні свідчать про те, що тітка звичайна проста селянка: «носовичок», «жалко», «осталося», «мо’», «осьо», «паняй», «одбазарувалися», «підчинишся», «бідовенький», «босяцюра» та ін.

Автор, змальовуючи побут і подвір'я тітки Марини, теж використовує пест-ливі слова: «погрібничок», «брусочок», «вузенька стежка» та ін., тим самим передаючи глибоку повагу до всіх жінок на окупованій території, які вияви-ли турботу про інших у той жахливий час. Скільки авторської любові, поваги, замилування, захоплення героїнею передано у цих рядках: «Незабаром повернулася тітка Марина, весела, рум'янощока, очі сміються. В руках вона тримала маленьке жовте глеченя з квітками по боках, над вінцями в нього біліла ша-почка молочної піни».

3. Робота з текстом.

1. Зачитати кінцівку повісті від слів: «Від переїзду вдарила довга автоматна черга». 2. Яка деталь і з якою метою використана письменником у цьому уривку? (Тоненька біла цівочка солі. Сповненими небезпек дорогами, перемагаючи в собі страх, повертався назад Климко з дорогоцінною сіллю, щоб зарадити вчительчиній біді, і тут підстерегла хлопчину невблаганна смерть. Письменник хотів підкреслити ціну солі, на перший погляд, звичайної, але у ці страшні воєнні часи дуже важливої для виживання.) 3. Яку роль у повісті відіграє ще одна художня деталь — «трояндова, мов сто троянд, сукня» вчительки? (Хлопці побачили в руках Наталі Миколаївни не просто звичайну сукню, це була жива нитка пам'яті, що зв'язувала ці хвилини із ще зовсім недавнім минулим, з їхнім незабутнім шкільним життям.) 4. З чим у вас асоціюється хустка дівчини, велика, у веселих червоних та зелених квітах, що цвіла на весь базар? (З дівочою вродою. На окупованій території слід було остерігатися поліцаїв, які виловлювали молодь для відправки в Німеччину.)

Домашнє завдання: придумати власний кінець повісті та надіслати для оцінювання.

  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.