20. 10. 20 р.
Тема: "Т. Шевченко. "Ой три шляхи широкії..." - перлина поетичної творчості поета."
Скільки хлопців залишали рідні домівки і вимушені
були йти в солдати або на війну, яка розпалювалася в інтересах самодержавства.
Скільки їх, вірних синів України, вже не поверталися додому, в якщо і
приходили, то посивілими, згорбленими, хворими дідами!
Т. Шевченко сам був солдатом і тому знав всі
труднощі цієї служби. Як важко і боляче розставалися молоді хлопці з родинами,
не знаючи про те, що, можливо, вони і не повернуться до своїх родин.
Цей життєвий факт і покладений в основу цієї
поезії письменника.
2. Обговорення змісту поезії (усно). Бесіда за питаннями:
• Чому шляхи у творі названо широкими?
• 3 чим пов'язано те, що брати вимушені були йти
кожний своїм шляхом з України на чужину?
• Кого залишили брати у рідному краї?
• Що посадили рідні на згадку ?
• Які образи-символи можна дослідити у творі?
• Про що свідчить, що дерева, калина поступово
почали всихати?
• Як в родині сприймалося те, що брати не
повертались?
• Як на ваш погляд, якою могла бути причина того,
що рідні не дочекалися братів?
• У чому полягає трагізм даної поезії? Свою думку
доведіть, посилаючись на зміст твору?
• Що мав на увазі Шевченко, зазначаючи: «А три
шляхи широкії терном заростають»?
• Чи можна, на ваш погляд, цю поезію вважати за
казку? Відповідь вмотивуйте.
• Яке значення у творі має магічне число три («Три
шляхи», «три Ясени», «три явори», «три брати»)?
3. Проведення тестового опитування (письмово).
1. Три шляхи широкії у творі:
А) переплелися між собою; б) розбіглися хто-куди;
В) Докупи зійшлися; Г)
символізують щасливу долю народу.
2. Вирушивши у дорогу, брати покинули:
А) жінок; б) Стару матір; В) кохання; г) сестру.
3. Найменший брат розлучився з:
А) Молодою дівчиною; Б) рідною
оселею; в) старим батьком;
Г) дитиною.
4. Три ясені в полі були посаджені:
А) Матір'ю; Б) коханою; в) братами; г) діточками.
5. Невістка посадила:
А) калину; б) вербу; в) березу; г) Тополю.
6. Три явори сестра посадила:
А) біля річки;
б) навколо хати; в) При долині; Г) вздовж
шляху широкого.
7. Червоною калиною можна милуватися завдяки:
А) доньці
старшого брата; б) синам середнього
брата; в) батькові
братів; г) Зарученій дівчині.
8. Які дерева не прийнялися після того, як брати
пішли з України
на чужину?
А) Клени; б) Ясени; В) дуби; г) яблуні.
9. Шукати братів на чужину, плачучи, йде:
А) мати; б) Сестра; В) батько; г) доля
людська.
10. Наприкінці твору три шляхи широкії:
А) змиті дощами; б) Терном
заростають;
В) тужать за братами;
Г) розруйновані і сльозами народними политі.
11. За братами плачуть їхні рідні:
А) стоячи біля
широкого шляху; б) сидячи на лаві біля калини; в) припадаючи
до ікони; г) В
нетопленій хаті.
12. Через страждання, викликані перебуванням
братів на чужині «кла
дуть в домовину»:
А) діточок; б) матір; в) Заручену
дівчину; Г) сестру.
Домашнє завдання: с. 37 - 38 (виразно читати), вивчити напам'ять вірш Т. Шевченка (на вибір з поданих у підручнику).