понеділок, 19 жовтня 2020 р.

8 клас Українська література

 20. 10. 20 р.

Тема: "Т. Шевченко. "Ой три шляхи широкії..." - перлина поетичної творчості поета."

Скільки хлопців залишали рідні домівки і вимушені були йти в солдати або на війну, яка розпалювалася в інтересах самодержавства. Скільки їх, вірних синів України, вже не поверталися додому, в якщо і приходили, то посивілими, згорбленими, хворими дідами!

Т. Шевченко сам був солдатом і тому знав всі труднощі цієї служби. Як важко і боляче розставалися молоді хлопці з родинами, не знаючи про те, що, можливо, вони і не повернуться до своїх родин.

Цей життєвий факт і покладений в основу цієї поезії письменника.

1. Прослухайте вірш та визначте його тему.


2. Обговорення змісту поезії (усно). Бесіда за питаннями:

• Чому шляхи у творі названо широкими?

• 3 чим пов'язано те, що брати вимушені були йти кожний своїм шляхом з України на чужину?

• Кого залишили брати у рідному краї? 

• Що посадили рідні на згадку ?

• Які образи-символи можна дослідити у творі?

• Про що свідчить, що дерева, калина поступово почали всихати?

• Як в родині сприймалося те, що брати не повертались?

• Як на ваш погляд, якою могла бути причина того, що рідні не дочекалися братів?

• У чому полягає трагізм даної поезії? Свою думку доведіть, посилаючись на зміст твору? 

• Що мав на увазі Шевченко, зазначаючи: «А три шляхи широкії терном заростають»?

• Чи можна, на ваш погляд, цю поезію вважати за казку? Відповідь вмотивуйте.

• Яке значення у творі має магічне число три («Три шляхи», «три Ясени», «три явори», «три брати»)?

3. Проведення тестового опитування (письмово).

1. Три шляхи широкії у творі:

А) переплелися між собою;                                    б) розбіглися хто-куди;

В) Докупи зійшлися;                                      Г) символізують щасливу долю народу.

2. Вирушивши у дорогу, брати покинули:

А) жінок;            б) Стару матір          В) кохання;                г) сестру.

3. Найменший брат розлучився з:

А) Молодою дівчиною;           Б) рідною оселею;           в) старим батьком;

Г) дитиною.

4. Три ясені в полі були посаджені:

А) Матір'ю;           Б) коханою;           в) братами;           г) діточками.

5. Невістка посадила:

А) калину;            б) вербу;             в) березу;               г) Тополю.

6. Три явори сестра посадила:

А) біля річки;           б) навколо хати;          в) При долині      Г) вздовж шляху широкого.

7. Червоною калиною можна милуватися завдяки:

А) доньці старшого брата;       б) синам середнього брата;      в) батькові братів; г) Зарученій дівчині.

8. Які дерева не прийнялися після того, як брати пішли з України
на чужину?

А) Клени;           б) Ясени           В) дуби;              г) яблуні.

9. Шукати братів на чужину, плачучи, йде:

А) мати;             б) Сестра               В) батько;                  г) доля людська.

10. Наприкінці твору три шляхи широкії:

А) змиті дощами;            б) Терном заростають;             В) тужать за братами;

Г) розруйновані і сльозами народними политі.

11. За братами плачуть їхні рідні:

А) стоячи біля широкого шляху;                    б) сидячи на лаві біля калини;                        в) припадаючи до ікони;                                 г) В нетопленій хаті.

12. Через страждання, викликані перебуванням братів на чужині «кла
дуть в домовину»:

А) діточок;        б) матір;            в) Заручену дівчину           Г) сестру.

Домашнє завдання: с. 37 - 38 (виразно читати), вивчити напам'ять вірш Т. Шевченка (на вибір з поданих у підручнику).


  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.