понеділок, 19 жовтня 2020 р.

5 клас українська мова

 20. 10. 20р.

Тема: "Розвиток зв'язного мовлення "Поділ тексту на абзаци. План готового тексту (простий)."

1. Робота з текстом.

 Прочитайте вголос вірш.

На росах, на водах, на всіх переходах

Курличеш мені в журавлиних ключах,

Моя Україно, родима країно,

Ясні небеса в українських очах.

Я чую твій голос, пшеничний твій колос

У душу мені засіває зерно.

Моя Україно, колиско-калино,

Пізнати тебе мені щастя дано.

З тобою розлука – гірка мені мука,

Печаль журавля без гнізда в чужині.

Моя Україно, білявко-хатино,

З твойого вікна світить доля мені.

2.     Бесіда:

§  Як би ви назвали цей вірш?

§  Про що він?

§  З якою метою він був написаний? Чому вчить нас?

§  Коли ми говоримо, про що твір, що визначаємо: тему чи ідею (головну думку)?

§  А коли говоримо про мету написання, що визначаємо?

§  Що відображає дібраний вами заголовок: тему чи ідею? Доведіть.

 3.     Порівняйте наступні речення із попередніми. Чи можемо ми вважати їх текстом?

Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. Який він щасливий, що прославив рідну Україну! Я живу і співаю, бо живе і співає Україна, бо припала вустами до дзвінкого твого джерела.

  4. Чи можемо ми дати назву цьому уривку? А визначити тему, головну думку? В обох уривках згадується Україна, чому ж ми вважаємо перший твір текстом?

     Текст – це група речень, об’єднаних спільним змістом (темою) та основною думкою.

     Тема – це те, про що розповідається у тексті.

     Основна думка (ідея) – те, до чого текст закликає, чого навчає, що стверджує.

     Якщо речення тільки висловлює якусь думку, то текст забезпечує розвиток цієї думки за рахунок того, що кожне наступне речення до вже відомого додає щось своє.

5.     Якими мовними засобами пов’язані речення у вірші? Чи є щось нове у кожному наступному реченні вірша, те, що доповнює і поширює попередню думку?

6.     Подані речення прочитайте в такій послідовності, щоб вони утворили текст. Дайте йому дві назви: одна має відповідати темі, а інша – відображати головну думку. Доведіть, що це текст, використавши схему

7.      Вже в ті прадавні часи у слов’ян була власна державність. Розповідь про легендарних братів тривалий час вважалась вигадкою літописця. Хто з нас не знає, що Київ був заснований Києм, Щеком і Хоривом? Виникли вони у глибокій давнині і пізніше злилися в одне місто. Легенда про засновників Києва є надзвичайно цінною. Та коли вчені розпочали розкопки у столиці, вони виявили, що на трьох сусідніх горах на Подолі справді було три слов’янських поселення. З неї ми дізнаємось, що на чолі слов’янських племен стояли князі.

     Довідка:

      Хто з нас не знає, що Київ був заснований Києм, Щеком і Хоривом?

     Розповідь про легендарних братів тривалий час вважалась вигадкою літописця. Та коли вчені розпочали розкопки у столиці, вони виявили, що на трьох сусідніх горах на Подолі справді було три слов’янських поселення. Виникли вони у глибокій давнині і пізніше злилися в одне місто.

     Легенда про засновників Києва є надзвичайно цінною. З неї ми дізнаємось, що на чолі слов’янських племен стояли князі. Вже в ті прадавні часи у слов’ян була власна державність.

 8.Спробуйте визначити у тексті мікротеми. Сформулюйте їх. Дайте їм назви.

9.Отже, розвиваючи тему тексту, автор переходить від однієї частини думки до іншої. Частина однієї загальної теми називається підтемою. Вона розвивається кількома реченнями, що об’єднуються у абзаци.

10. Складіть план до утвореного тексту. Як, на вашу думку, це  треба робити?

11. Чітко сформульовані, пронумеровані й належним чином записані мікротеми тексту становлять його план.

12. Усно перекажіть текст за планом.

Домашнє завдання; с. 217-219(опрацювати), впр. 536(поділити на абзаци, скласти план).


  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.