неділя, 18 жовтня 2020 р.

5 клас Українська мова

 Тема: Урок розвитку зв'язного мовлення. Складання діалогів за поданим початком.

 1. Бесіда-розминка

·        Яку роль у житті кожного відіграє спілкування?

·        Від чого воно залежить?

·        Як називається розмова двох і більше осіб?

·        Як називаються слова кожного учасника діалогу?

·        Як вести діалог?

·        У яких стилях мовлення найчастіше використовується діалог?

 2. Прочитайте текст.

                                                       СКУПИЙ

Усі вважали мене добрим, та я був скупий. Мені, наприклад, було шкода віддавати свої речі, навіть непотрібні. Я казав: «Бери, будь ласка», а самому було жаль. Або приходив із гостей додому і починав шкодувати, що зїв мало цукерок. Мені було дуже соромно, що я такий жадібний і скупий. Скоро мені стало зовсім тяжко віддавати свої речі.

Якось до мене підійшов Володя.

-         Дай  книжку почитати…

-         Не можу. Сам читаю,- кажу.

-         А потім даси?- питає Володя.

-         Потім дам.

Петя попросив у мене олівці – помалювати, а Гена – шахи – пограти.

- Не можу дати. Сьогодні сам малюватиму,- сказав я Петі.

А Гені сказав:

- Увечері сам гратиму в шахи.

Через два дні Володя зустрічає мене і каже:

-         Прочитав?

-         Що?- запитую.

-         Книжку.

-         А-а-а! Ще ні. Я повільно читаю. Кожну сторінку.

-         Ну добре. А коли закінчиш, даси?

-         Дам.

Того ж дня до мене підійшов Петя.

-         Сьогодні даси?- питає мене.

-         Ні, не можу. Сам читаю.

-         Що читаєш? – усміхнувся Петя.

-         Книжку.

-         Та я в тебе олівці просив,- нагадав він.

-         А-а! Малюю ще, малюю!

Потім я зустрів Гену.

-         Ну як? Зараз даси?- питає

-         Ні, ні! Сам читаю! Тобто малюю! Тобто граю!

Після цього хлопці в мене нічого більше не просили.

 3. Дати відповіді на запитання:

-         Як хлопчик характеризує сам себе на початку оповідання?

-         Яку людину вважають скупою, а яку жадібною?

 

                                                  РОЗРІЗНЯЙТЕ:

 

Скупий

1.     Який уникає витрат. Скупому не хотілося витрачати гроші.

2.     Який неохоче дає щось. Такий скупий, що й снігу серед зими не випросиш.

3.     Стриманий у вияві чогось. Скупий на слова.

Жадібний

1.     Який прагне до чогось. Жадібний до знань.

2.     Який прагне до збагачення, наживи. Жадібний до грошей.

 

- Нічого, - усміхнувся я. – Скоро тато купить мені футбольний м’яч, і всі відразу почнуть зі мною розмовляти.

Мені купили м’яч, і я вийшов з ним у двір. Хлопці грали у настільний теніс. Я прибіг до них, показав м’яча і запитав:

-         Подобається?

-         Хороший м’яч!- сказали хлопці й знову почали грати в теніс.

Від здивування я не знав, що робити. Я бачив, що хлопцям дуже хочеться пограти, та вони не просили м’яча. Я пограв трохи сам, і мені стало нецікаво. Я пішов додому. На столі лежали мої речі: книжки, олівці, шахи. І раптом я зрозумів, що ось зараз, цієї миті, я можу втратити всіх своїх друзів назавжди.

 4. Дати відповіді на запитання.

-         Який вид мовлення – монолог чи діалог – становить основу тексту?

-         Скільки осіб бере участь у діалозі?

-         Як виділяються на письмі слова кожного співрозмовника?

-         Чи є тут слова автора? Де вони? Які розділові знаки їх відокремлюють?

5.  Скласти діалог, використовуючи даний початок (усно).

-         Привіт, друже!

-         Привіт!

-         Що ти робитимеш завтра? Я хочу запросити тебе на день народження. Чи зможеш ти прийти?

-         Вдячний за запрошення.

6. Домашнє завдання: п. 14 (повторити), впр. 129 (письмово).

  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.