20. 10. 20р.
Тема: Тарас Шевченко. Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності.
1. Дайте відповіді на питання.
•
Назвати роди художньої літератури. (Епос, лірика і драма, проміжний ліро-епос)
•
Який твір називається ліро-епічним? Які його особливості? (Віршований художній
твір, у якому наявний сюжет (розповідь про події, вчинки та поведінку героїв)
та розкривається внутрішній світ персонажів їхні почуття, переживання.)
•
До ліро-епічних творів належать співомовка, легенда, балада, роман у віршах.
Учитель. На уроках зарубіжної літератури ви дізналися про баладу як жанр
ліро-епосу. Дайте визначення балади. Назвіть особливості цього жанру.
Балада
— невеликий ліро-епічний твір
казково-фантастичного, легендарно-історичного чи героїчного змісту з драматично
напруженим сюжетом.
Ознаки:
·
одна подія з життя героя; нетривалий час дії
·
одна-дві дійові особи;
·
віршова форма;
·
поєднання реального з фантастичним;
·
складні і глибокі почуття героя;
·
напружений драматичний сюжет;
·
висока емоційність.
Які балади ви
вивчили на уроках зарубіжної літератури?
Фольклорна —
про Робін Гуда.
Літературні:
·
Франсуа Війон «Балада прикмет»;
·
Йоганн Міллер «Рукавичка»; Йоганн Гете «Вільшаний король»; Олександр Пушкін
«Пісня про віщого Олега»;
·
Роберт Стівенсон «Вересовий трунок»;
·
Адам Міцкевич «Альпухара».
2. На сьогоднішньому уроці ознайомимося із баладою Т. Г. Шевченка «Тополя».
3. Перегляньте відео та визначте тему балади.
4. Словникова робота
•
Чабан — пастух;
•
билина — травина;
•
білим світом нудить — сумує; не знає, де себе подіти;
•
нищечком — таємно;
•
старий жде зі старостами — прийшов свата¬тися;
•
чини — роби;
•
зіллячко — трава, ліки, отрута;
•
каламар — чорнильниця.
5.
Поняття про романтичний пейзаж
—
Зверніть увагу на початок та кінець балади (зачитати). Який художній опис
використано?
—
Романтичний пейзаж передбачає яскраву авторську оцінку зображуваного. Цей опис
рясніє на фантастичні картини з використанням гіперболи та символів. Стан
природи перегукується з переживаннями героя:
Серед степу
одна тополя, сильні природні явища: вітер, буря, що гне тополю.
Образ-символ — тополя.
6. Поняття про метаморфозу
— Як у баладі описано перетворення дівчини на тополю? Прочитайте відповідний
уривок.
- Цей художній засіб називається метаморфозою. Знайдіть у підручнику та зачитайте визначення метаморфози (с.68).
Домашнє завдання: с. 64 - 67 (виразно читати), виписати в зошит художні засоби (епітети, порівняння, метафора тощо)