понеділок, 19 жовтня 2020 р.

7-А і 7-Б клас Українська література

 20. 10. 20р.

Тема: Тарас Шевченко. Ідея незнищенності  справжнього кохання, краси, вірності. 

1. Дайте відповіді на питання.

•        Назвати роди художньої літератури. (Епос, лірика і драма, проміжний ліро-епос)

•        Який твір називається ліро-епічним? Які його особливості? (Віршований художній твір, у якому наявний сюжет (розповідь про події, вчинки та поведінку героїв) та розкривається внутрішній світ персонажів їхні почуття, переживання.)

•        До ліро-епічних творів належать співомовка, легенда, балада, роман у віршах.

Учитель. На уроках зарубіжної літератури ви дізналися про баладу як жанр ліро-епосу. Дайте визначення балади. Назвіть особливості цього жанру.

Балада — невеликий ліро-епічний твір казково-фантастичного, легендарно-історичного чи героїчного змісту з драматично напруженим сюжетом.

 Ознаки:

·        одна подія з життя героя; нетривалий час дії

·        одна-дві дійові особи;

·        віршова форма;

·        поєднання реального з фантастичним;

·        складні і глибокі почуття героя;

·        напружений драматичний сюжет;

·        висока емоційність.

Які балади ви вивчили на уроках зарубіжної літератури?

Фольклорна — про Робін Гуда.

Літературні:

·        Франсуа Війон «Балада прикмет»;

·        Йоганн Міллер «Рукавичка»; Йоганн Гете «Вільшаний король»; Олександр Пушкін «Пісня про віщого Олега»;

·        Роберт Стівенсон «Вересовий трунок»;

·        Адам Міцкевич «Альпухара».

2. На сьогоднішньому уроці ознайомимося із баладою Т. Г. Шевченка «Тополя».

3. Перегляньте відео та визначте тему балади.


4.      Словникова робота 

•        Чабан — пастух;

•        билина — травина;

•        білим світом нудить — сумує; не знає, де себе подіти;

•        нищечком — таємно;

•        старий жде зі старостами — прийшов свата¬тися;

•        чини — роби;

•        зіллячко — трава, ліки, отрута;

•        каламар — чорнильниця.

5. Поняття про романтичний пейзаж

—      Зверніть увагу на початок та кінець балади (зачитати). Який художній опис використано?

—      Романтичний пейзаж передбачає яскраву авторську оцінку зображуваного. Цей опис рясніє на фантастичні картини з використанням гіперболи та символів. Стан природи перегукується з переживаннями героя:

Серед степу одна тополя, сильні природні явища: вітер, буря, що гне тополю.

      Образ-символ — тополя.

6.   Поняття про метаморфозу

— Як у баладі описано перетворення дівчини  на тополю? Прочитайте відповідний уривок.

- Цей художній засіб називається метаморфозою. Знайдіть у підручнику та зачитайте визначення метаморфози (с.68).

Домашнє завдання: с. 64 - 67 (виразно читати), виписати в зошит художні засоби (епітети, порівняння, метафора тощо)


  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.