середа, 20 квітня 2022 р.

Українська література 9 клас

 21. 04. 22 р.

Тема: "Т. Шевченко. "Кавказ". Узагальнена ідея поеми - несприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн.

Нарешті збулася мрія поета. Він на волі і в Україні. Займається улюбленою справою — пише, малює. Ось яким його зобразив видатний російський письменник Іван Тургенєв: «Широкоплечий, кремезний Шевченко являв суцільну постать козака... Почуття гідності у Шевченка дуже, сильне... без нього, без віри в своє покликання він неминуче загинув би. Взагалі була то натура пристрасна, широка, здушена, але не зламана долею... поет і патріот». Але чим більше приглядався Шевченко до існуючого ладу в його рідному краї, тим більше він втрачав надію на добрих, освічених панів. Став прозрівати і, замість плачу обрав своєю зброєю гострий сатиричний сміх.

І засохли мої сльози,

Сльози молодії.

І тепер я розбитеє

Серце ядом гою,

І не плачу, й не співаю,

А вию совою.

Так поет у вірші «Три літа», що дав назву цьому періоду творчості, пише про зміну свого світогляду. Гострим сатиричним пером Шевченко картає політику царського уряду не лише стосовно України, а й щодо інших країн Російської імперії. І сьогодні ми познайомимося з його поемою «Кавказ», оцінимо широту мислення письменника і глибину його громадянської мужності.

Для політики російського царату характерними були загарбницькі війни, і одна із них — у 1840-1845 роках — за приєднання Кавказу.

Шевченко не міг на це не відгукнутися, особливо коли прийшла звістка про загибель у війні проти горців його друга Якова де Бальмена, художника, що ілюстрував «Кобзар», познайомившись влітку 1843 р., Бальмен і Шевченко щиро заприятелювали.

Як офіцер, де Бальмен мусив відбувати службу на Кавказі, хоча засуджував ту несправедливу війну, співчував народам, що захищали свою незалежність.

Товариш, воюючи в складі російської армії загинув від рук кавказців, але поет розумів, що його і тисячі інших, таких, як він, вбив саме царат., тому гнівно засудив колонізаторів у поемі «Кавказ», оспівавши мужність, волелюбність і гордість кавказьких народів, які, хоч і не перемогли, але дали гідну відсіч загарбникам. Розбурхані переживання вилилися поетичними рядками.

У поемі немає сюжету, немає героїв, окрім самого оповідача — ліричного героя. Говорячи про горців, Шевченко звертається до образу Прометея.

3. Виразне читання поеми «Кавказ».

- Чим починається поема? ( похмурим пейзажем, що готує читача до розповіді про трагічні події)

4. Словникова робота

Лірична поема - великий поетичний твір, у якому розгортається широка панорама почуттів, переживань і думок героя, а епічний сюжет відсутній.

Інвектива ( з лат. нападати, лайлива промова) – пряме, найгостріше засудження певної вади.

Іронія – прихована, часто доброзичлива насмішка

Сарказм – пряма, дошкульна насмішка

5.      Робота в зошитах

Зміст твору:

І частина. Прометей і орел ( контрастні символи: Прометей – незламність, титанізм нароу; орел – царат, можливо асоціюється з гербом Росії)

ІІ частина. Молитва ( монолог-звернення до Бога)

ІІІ частина. Полювання на волю ( монолог колонізатора звернений до горця)

ІV частина Самовикриття російського шовінізму ( засуження священників, вони проповідували «не убий», а самі благословляли на масове вбивство і таке інше)

V частина. Яків де Бальмен ( інтимне звернення до загиблого друга) - Знайдіть явище контрасту і з якою метою воно вжите? ( «золоті»- «голі»)

5. Проблемно-пошукове дослідження. Робота в зошиті.

Назва твору «Кавказ»

Автор Т. Шевченко

Жанр

Тема

Ідея

Основна думка

Присвята

Історична основа

Образи

Художні прийоми.

6. «Розшифруйте» вислів з поеми «Кавказ», співзвучний із головною думкою твору.

(Борітеся – поборете ). Усно.

Що мав на увазі автор? (Заклик народу до боротьби, революційні мотиви)

7. Проблемне запитання.

Яким є значення багаторазового повторення займенника «наша» в поемі «Кавказ»? (Це символізує, підкреслює солідарність з поневоленими народами, спільність їхньої долі з долею українців.)

8. Продовжіть речення:

«Шевченко, який написав такі твори, здається мені людиною... »

«Урок примусив мене замислитися над тим...»

 

9. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

 с. 257-261 читати та аналізувати

поему за частинами, висловлювати власні судження про порушені в ній

проблеми.


  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.