понеділок, 25 квітня 2022 р.

Українська література 8 клас

 26. 04. 22 р.

Тема: "Ніна Бічуя. "Шпага Славка Беркути". Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей".

1. Ознайомтесь із відео до повісті.

2. Прочитайте повість.

3. Дискусійні запитання (усно)

— Чи зустрічали ви книжки, герої яких жили раніше, але створюється враження, ніби вони наші сучасники, живуть поряд і тепер?

— Чи вважаєте ви підлітковий, «перехідний». період для себе чимось особливим, незвичайним, чи це помічається лише вашими близькими та вчителями?

— Як ви ставитеся до розподілу дітей деякими дорослими на «гарних». та «поганих».

Робота над ідейним змістом  твору. Обговорення питань (усно)

— Ми познайомилися з різними підлітками — хлопчиками й дівчинкою, із сімей інтелігентних, забезпечених та малозабезпечених, «неблагополучних». У них по-різному складаються долі, вони мають різні характери. Хто вам припав до душі найбільше, чому?

— Які проблеми мають ці діти, як намагаються їх вирішити? Зробіть висновки. (Кожна родина має свої проблеми. Легше їх долати там, де в сім’ї панують злагода, взаєморозуміння та взаємодопомога, де батьки не мають шкідливих звичок.)

— Які особливості художнього письма Н. Бічуї звертають на себе увагу? (Інтрига на початку. Показ героїв та проблем із різних точок зору.)

                                  Проведення тестового опитування        

1. Як  починається   повість?

А.Був вечір.  Звичайний  вечір з   першим , дуже  раннім  і  дуже  лапатим  снігом…

Б. Був вечір.  Звичайний  вечір з   першою  заметіллю…

В. Був вечір.  Звичайний  вечір з   першим  морозом ,який  щипав дітей…

Г. Був вечір.  Звичайний  вечір з   першою хуртовиною, яка не  вщухала  довгі  години…

2. Кого  з  героїв  повісті  характеризує  ця  цитата: « Хлопець шматує папір,  шпурляє геть олівці,  а  потім знову  знаходить -  червоний,  синій,- малює  коней синіх  з  червоними  гривами,  і   в  тому  полум’ї  раптом  чує  музику, якої  не  дарували  струни. Може  , не  такий уже  він  поганий? Просто  музика  буває  різна

А. Стефко  Вус.

Б. Юлько  Ващук.

В.Славко  Беркута.

Г. Андрій  Лопух.

3 . Вадою в зовнішності Славка Беркути, на думку Лілі, були:

А. Вузькі очі.

Б.  Широкі штани.

В.  Великі вуха.

Г.   Старі черевики.

4.  «Ноги  ставали   міцнішими,  пружніли  м’язи , і вже  не  доводилося  весь  час  думати: як добре великим  і сильним – їх  ніхто не  штовхає… Мама потім  не  могла  ніяк повірити, що  хлопець сам  себе  вилікував…» Ці  слова – характеристика…

А. Юлька  Ващука.

Б.  Андрія Лопуха.

В. Стефка  Вуса.

Г. Славка  Беркути.

5. Під час похмурої погоди, навіть коли дощитиме, батько Юлька полюбляє разом із сином:

А. Пройтися вулицями старого Львова.

Б. Відвідати кав’ярню.

В.Сходити до родичів.

Г. Посидіти на лаві під величезним дубом.

6. Укажіть, які курси організувала Лілі для своїх однокласників:

А. Юних кіномитців.

Б. Балетних танців.

В.Англійської мови.

Г. Моди й краси.

7. Назвати  місто, яке   так описано в   повісті:  « … І  попливло місто  із схилів  Княжої  гори,  як  ріка рушило  на  долини  і  пагорби, убрало  їх  у  каміння. У  чорні  брами на   Ринковій  площі  вступають  у  дивних  шатах горожами.  В  аптеці  на  Ставропігійській у  мідному  важкому начинні  товче сухі  зіллиська,  схожий на  ченця аптекар. Вулицею  котиться  віз із  оббитими  колесами…»

А.Київ

Б.Чернівці.

В.Львів

Г.Ужгород.

8. Про яку  рису  характеру  Юлька  Ващука наголошується  в   таких словах Славка  Беркути: « Із  Юльком  сперечатися  - все  одно, що кам’яну  брилу  на  дуель  викликати, він на  своєму  стоятиме, хоч би  й  не  мав  рації»

А . Гордість.

Б.  Мужність.

В.  Доброта.

Г.  Упертість.

9. «І  коли  він  помітив  сльози  на  синових  очах, то відвернувся, ніби  йому обов’язково   треба було  відвертатися, скидаючи плащ, і  син  зрозумів, що  батько ставиться  до  нього, як  до  дорослого  не хоче  бачити його  слабкості». До  якого героя повісті можна  віднести  ці слова

А.Славка  Беркуту.

Б.Стефка Вуса.

В.Юлька  Ващука.

Г. Андрія  Лопуха.

10. Якого  героя схарактеризовано такими словами  з тексту :

 « …  соловей-розбійник  з нашого двору. Стою  та  дивуюсь:  чому ти  такий добрий  став, у  дворі хлопчаків мало що не ломигає , а  тут над  сорокою  розчулюється! Метаморфоза»

А. Андрія  Лопуха

Б.  Юлька  Ващука.

В. Славка  Беркуту.

Г. Стефка Вуса.

11. Найбільше Юлько Ващук захоплювався:

А. Грою на роялі.

Б. Проєктування нових будинків Львова.

В. Читання творів В. Шекспіра і Ч. Діккенса.

Г. Малювання коней.

12.Відшукайте  проблему, якої  не  порушено  в повісті Ніни  Бічуї «Шпага  Славка  Беркути»

А. Збереження життя  дитини.

Б. Віра  у  свій талант.

В. Самовдосконалення і  самореалізація  дитини.

Г. Відповідальність людини  за  свої вчинки.

Відповіді до тесту надішліть для перевірки та оцінювання.


  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.