29. 03. 22 р.
Тема: "Ліна Костенко. "Чайка на крижині", "Крила". Духовне багатство - найбільший скарб людини."
Сьогодні ми продовжимо знайомство
із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із
своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у
своїх переконаннях. Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох
українських та міжнародних літературних премій.
Бесіда за
запитаннями:
● Як ви думаєте, за що
українці шанують і поважають Ліну
Костенко?
●
Більшість її творів – це … (поезії).
Давайте згадаємо визначення
поезії як літературного жанру. (Поезія – невеликий художній твір у віршах).
● Які проблеми порушує Ліна Костенко у своїх творах? (добро
і зло, бережливе ставлення до природи, рідної мови; дружба і зрада, людська
індивідуальність, сенс людського життя та інші.)
● Назвіть риси характеру людини, які найбільше, на ваш погляд, поетеса цінує в людині? (прямоту, гідність, мрійливість, принциповість, людяність, інтелектуальність, талановитість, неповторність, критичність.
Сьогодні ми
розглянемо два поетичні твори Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила», які
дадуть можливість нам розкрити ще одну індивідуальність людську, яку дуже
цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне
наповнення людини й вважала це найбільшим скарбом у житті.
Щоб
краще зрозуміти думку автора про духовне багатство як найбільший скарб, нам
потрібно не тільки знати зміст поезії, а й виразно читати, передати почуття і
переживання ліричного героя, усвідомити естетичні принади поезії. Цьому і буде
присвячено сьогоднішній урок. Чому два твори зразу? Тому що вони пов’язані
одним задумом, сюжетом, образом. Такий складень в мистецтві називається диптих. (записати визначення у
зошит).
2. Виразне читання вірша "Чайка на крижині".
- словникова робота (свита
– старовинний верхній одяг із домотканого сукна; бідувати – жити в
бідності; рядно – вид простирадла)
- евристична бесіда:
● де відбуваються події, описані у вірші? (На
річці Одрі у Польщі);
●
яка пора року описується? (рання весна)
●
прочитайте першу строфу поезії - опис
зими, прокоментуйте його, за допомогою
яких худ. засобів створено цю поетичну картину?
●
чому наш ліричний герой (а це героїня – сама поетеса) звернула увагу на самотню
чайку? (Чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан
– сидить на крижині. )
●
чим пояснити, що, на думку поетеси, «крилатим грунту не треба»? («Окрилені»
люди самодостатні, живуть мрією, земні побутові проблеми хвилюють їх мало).
● що потрібно в житті для птаха, а що – для
людини? (Птаху – небо, воля, хмари; людині – земля, поле, воля)
●
що дають риторичні запитання, використані у творі?
●
визначити тему твору (роздуми поетеси про смисл життя людини)
●
повертаємося до епіграфа уроку (пояснити): чому, на ваш погляд, для героїні
твору той край найкращий, де «виросли крила».
●
визначити ідею твору: возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним
пов’язано;
3. Виразне читання вірша "Крила".
- Евристична бесіда:
● Як розумієте символічне значення образу
«людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету,
натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)
● Як розтлумачується цей символ у підручнику ?
(стор. 204)
● Для чого людині потрібні крила, вона ж не
літає? (образ крил вжито в метаморфічному значенні як символ мрії, натхнення,
піднесення творчої праці)
● У яких
випадках говорять, що у людини виросли крила за плечима? (коли вона перебуває у
стані піднесення, відчуває прилив сил, енергії)
● Чим людські крила відрізняються від пташиних?
Як про це говориться у поезії?
● Які риси характеру Ліна Костенко цінує у людини? (правду,
чесність, вірність, щедрість, мрійливість)
4. Домашнє завдання: вивчити вірш напамять (на вибір) та надіслати відео для оцінювання (якщо є можливість).