понеділок, 28 березня 2022 р.

Українська література 7 клас

 29. 03. 22 р.

Тема: "Ліна Костенко. "Чайка на крижині", "Крила". Духовне багатство - найбільший скарб людини."

Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях. Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох українських та міжнародних літературних премій.

 

Бесіда за запитаннями:

● Як ви думаєте, за що українці  шанують і поважають Ліну Костенко?

●  Більшість її творів – це … (поезії).

Давайте згадаємо визначення поезії як літературного жанру. (Поезія – невеликий художній твір у віршах).

● Які проблеми  порушує Ліна Костенко у своїх творах? (добро і зло, бережливе ставлення до природи, рідної мови; дружба і зрада, людська індивідуальність, сенс людського життя та інші.)

● Назвіть риси характеру людини, які найбільше, на ваш погляд, поетеса цінує в людині? (прямоту, гідність, мрійливість, принциповість, людяність, інтелектуальність, талановитість, неповторність, критичність.

 Сьогодні ми розглянемо два поетичні твори Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила», які дадуть можливість нам розкрити ще одну індивідуальність людську, яку дуже цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне наповнення людини й вважала це найбільшим скарбом у житті.

         Щоб краще зрозуміти думку автора про духовне багатство як найбільший скарб, нам потрібно не тільки знати зміст поезії, а й виразно читати, передати почуття і переживання ліричного героя, усвідомити естетичні принади поезії. Цьому і буде присвячено сьогоднішній урок. Чому два твори зразу? Тому що вони пов’язані одним задумом, сюжетом, образом. Такий складень в мистецтві називається диптих. (записати визначення у зошит).

2. Виразне читання вірша "Чайка на крижині".

- словникова робота (свита – старовинний верхній одяг із домотканого сукна; бідувати – жити в бідності; рядно – вид простирадла)

- евристична бесіда:

         ●  де відбуваються події, описані у вірші? (На річці Одрі у Польщі);

         ● яка пора року описується? (рання весна)

         ● прочитайте першу строфу  поезії - опис зими, прокоментуйте  його, за допомогою яких худ. засобів створено цю поетичну картину?

         ● чому наш ліричний герой (а це героїня – сама поетеса) звернула увагу на самотню чайку? (Чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан – сидить на крижині. )

         ● чим пояснити, що, на думку поетеси, «крилатим грунту не треба»? («Окрилені» люди самодостатні, живуть мрією, земні побутові проблеми хвилюють їх мало).

         ●  що потрібно в житті для птаха, а що – для людини? (Птаху – небо, воля, хмари; людині – земля, поле, воля)

         ● що дають риторичні запитання, використані у творі?

         ● визначити тему твору (роздуми поетеси про смисл життя людини)

         ● повертаємося до епіграфа уроку (пояснити): чому, на ваш погляд, для героїні твору той край найкращий, де «виросли крила».

         ● визначити ідею твору: возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним пов’язано;

3. Виразне читання вірша "Крила".

- Евристична бесіда:

●  Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)

●  Як розтлумачується цей символ у підручнику ? (стор. 204)

●  Для чого людині потрібні крила, вона ж не літає? (образ крил вжито в метаморфічному значенні як символ мрії, натхнення, піднесення творчої праці)

● У яких випадках говорять, що у людини виросли крила за плечима? (коли вона перебуває у стані піднесення, відчуває прилив сил, енергії)

●  Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться у поезії?

●  Які риси характеру  Ліна Костенко цінує у людини? (правду, чесність, вірність, щедрість, мрійливість)

4. Домашнє завдання: вивчити вірш напамять (на вибір) та надіслати відео для оцінювання (якщо є можливість).