Тема: «Гумористичне й сатиричне зображення. Жанрова
різноманітність гумористичних творів».
Сміх — вираз
емоційного стану людини, пов'язаний з переживанням неоднозначної, смішної
ситуації і супроводжується рядом фізіологічних реакцій організму. Сміх має
певне зовнішнє вираження, психофізіологічну природу та соціальну функцію. Сміх
проявляється комплексно і в першу чергу складається із мімічних рухів та
коротких, але потужних подихів і уривчастих звуків, які супроводжують дихальні
рухи.
Людина починає
сміятися у тримісячному віці, це природна емоційна реакція організму — зазвичай
на позитивні, радісні, події.
Зовнішньому
вираженню сміху природно відповідають почуття щастя, радості, веселості. У той
же час сміх може супроводжуватись в зовсім іншими емоціями. Сміх в уявленні
народу не безвинні пустощі.
Можна виділити
сміх: підбадьорюючий, нахабний і боязкий, дружній і ворожий, іронічний і
простосердечний, саркастичний і наївний, грубий, лагідний і багатознаючий,
торжествуючий і безсоромний, виправдовуючий, сором'язливий, веселий, сумний,
нервовий, істеричний, знущальний, фізіологічний і тваринний, смутний.
Також розрізняють:
Гомеричний сміх
Сміх неповаги
Сміх здивування
Сміх огиди
Сміх злоби і
гніву
Сміх задоволення
Сміх провини
Сміх остраху та
небезпеки
Сміх страждання
Та багато інших
різновидів сміху…
Філософія,
психологія і педагогіка сміху розроблені ще недостатньо. Але з тих праць, які
вже з'явилися, випливає, що в різні часи люди сміялися над різноманітними
явищами. Це не змінювало головного — внутрішньої єдності сміху, яка дає про
себе знати і у простих, і у складних його проявах. Наявність у речах деякої
«міри» лиха, яка і збуджує в нас потребу, і головне, бажання сміятися над тим,
що здалося нам смішним, виявляється на кожному кроці. Ця дивна особливість
сміху — радощі, що супроводжують викриття лиха, — наштовхує на думку про те, що
парадокс ховається у самій гримасі сміху(оскал). Людина начебто злиться на те,
з чого сміється.
Гумор — це
зображення життя в, доброзичливому, жартівливому плані.
До гумористичних жанрів належать анекдоти, приказки,
коломийки. У літературі гумористичність заснована на прийомах перебільшення чи
применшення, грі слів, використанні фраз із подвійним змістом, ситуаціях
абсурду. Гумор не має на меті засудити людські пороки.
Сатира — це
твори різних жанрів, у яких у гострій формі викриваються негативні суспільні
явища. Сатира також є комедійним жанром, однак це жанр викривальний, його
завдання — висміяти порочні вчинки, низькі спонукання, потворні прояви
соціальних конфліктів. Отже, на відміну від гумору, сатира використовує сміх як
засіб колективної критики. Комізм у сатиричних творах набуває нового значення:
він викликає сміх-заперечення, сміх-осуд, сміх-покарання.
Анекдот
(від грецьк. aneсdotos — «неопублікований») — жанр фольклору — коротка
жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий випадок з несподіваним і
дотепним закінченням.
Байка —
невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з
алегоричним змістом, у якому людське життя відтворено або в образах тварин,
рослин і речей, або зведено до простих і умовних стосунків.
Гумореска —
невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір із комічним сюжетом,
відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.
Співомовка — короткий віршований ліро-епічний твір, часто побудований на якомусь
народному анекдоті, приказці або казковому мотиві.
1. Самостійна робота з підручником. Прочитайте статтю про
гумористичні твори в підручнику.
— Алло! Маріє Іванівно?
Вовочка не зможе прийти сьогодні до школи, він хворий.
— Добре, а з ким я розмовляю?
— Це я, мій тато!
— Добре, а з ким я розмовляю?
— Це я, мій тато!
Ішла овечка дорогою і зустрілася з вовком.
- Здорова була, овечко!
- Здоров, вовче, - каже овечка.
- Куди ти, - каже вовк, - ідеш?
- У поле пастись.
- Я тебе, - каже вовк, - хочу з'їсти.
- То піди ж спочатку та висповідайся.
- Куди я, питає вовк, - піду сповідатись?
- Я тебе заведу.
Ото овечка повела вовка в пастку і каже:
"Застроми сюди лапу!" Вовк застромив туди лапу, куди сказала йому
овечка, пастка і застукнулась. Сіпався вовк, сіпався, не може ніяк, бідний,
вирватись. Так він стояв, аж поки чоловік не прийшов із дрючком вранці та не
висповідав того вовка.
На уроці
Учитель розказує учням:
— Місяць дуже великий. На ньому могли б розміститися
мільйони людей.
Малий Петрик зітхнув.
— Чого це ти зітхаєш? — здивувався
вчитель.
— А що робитимуть ті бідні люди, коли Місяць стане
серпиком?
— Місяць дуже великий. На ньому могли б розміститися
мільйони людей.
Малий Петрик зітхнув.
— Чого це ти зітхаєш? — здивувався
вчитель.
— А що робитимуть ті бідні люди, коли Місяць стане
серпиком?
4.
— А ти, тату, в школі вчився?
— Учився, Сергійку.
— А то правда, що ти, тату,
Був одержав двійку?
— Було Таке, траплялося…
— Малий засміявся:
— Тоді мама правду каже,
Що я тебе вдався.
3. Байка (від
давньорус. баять, байти, тобто говорити, розповідати) — невеликий, частіше
віршований алегоричний твір повчально-гумористичного або сатиричного характеру.
Життя людини в ньому відображається в образах тварин, рослин чи речей або ж
зводиться до умовних стосунків.
Фабула байки завжди стисла, дія розвивається швидко.
Іноді цьому сприяє діалогічна будова твору. Пишуться байки переважно так званим
вільним віршем. Важливе місце в композиції твору посідає мораль, тобто головний
висновок байки, який подається наприкінці її, рідше — на початку.
Жанр байки один з
найстаріших жанрів і генетично сходить до казки про тварин, від якої він
поступово відокремлюється. Сталої жанрової форми набуває в давній Греції.
Основоположником давньогрецької байки вважають
напів-легендарного байкаря Езопа (VI ст. до н. є.). Його
байки були настільки популярні, що всі байки до V століття до нашої ери
діставали назву «Езопових».
У давній Греції
до жанру байки зверталися також Архілох, Софокл, Платон, у давньоримській
літературі — Енній, Луцилій, Горацій, Федр, Бабрій. У III столітті до нашої
ери з'явився збірник індійських байок «Панчатантра». Спочатку байка існує як
прозаїчний жанр і тільки пізніше оформлюється як віршовий твір. Уже римські
байкарі Федр та Бабрій пишуть
віршовані байки, але, в цілому, прозаїчна форма байки переважає в літературі
майже до XVII століття.
Вершин своїх
художніх можливостей жанр досягає в XVII—XIX століттях у творчості Лафонтена,
Лессінга, Крилова. З XVII століттям також пов'язана і якісна видозміна байки.
Якщо традиційна байка вважалася цілком дидактичним жанром, що ставив
моралізаторські завдання й мало звертав уваги на художню форму, то з появою в
XVII столітті байок Ж. Лафонтена на перше місце в байці виступає її естетична,
власне, художня функція.
В українській
літературі жанр байки активно розроблюється у XVIII—XIX століттях (Г. Сковорода, Л. Боровиковський, Є.
Гребінка, Л. Глібов, С. Руданський, І. Манжура, М. Старицький). З кінця XIX
— початку XX століття жанр байки в художній літературі використовується менше.
В українській літературі XX століття до байки зверталися В. Еллан-Блакитний, С. Пилипенко, М. Годованець, В. Поліщук, П. Красюк,
П. Глазовий, П. Ребро.
4. Теорія літератури.
Алегорією називають умовне
зображення якихось абстрактних понять, і зображення відбувається через художній
образ або діалог. Спочатку алегорія використовувалася в народній творчості,
притчах і байках. Тому і вважається одним з основних засобів зображення в
байці. Для алегорії характерно уявлення певних понять через образи рослин,
тварин, міфологічних персонажів та інших неживих предметів.
У такому випадку, ці предмети мають переносне значення, в
яке і вкладається основна задумка байки. Наприклад, такі поняття, як любов,
війна, справедливість, мир, душа, честь, жадібність і великодушність
зображуються у вигляді живих істот. Вони розкриваються через якості живих
істот, через особливості їхньої поведінки та вчинки, інколи – через їх
зовнішній вигляд.
Езопова мова. Вираз “езопова мова” пішла від імені найвідомішого
байкаря – Езопа. Так прийнято називати будь-якого виду іносказання. Такий твір
навмисно маскує головну ідея автора, так як він використовує алегорії для того,
щоб донести мораль байки до читачів. Крім алегорії езоповій мові притаманні
іронія, алюзія і перифраз.
Мораль і моралізаторство. Моральні характеристики людей та їх якості в байці
показані через алегорії. Але важливо зрозуміти, який головний задум автора, що
він хотів сказати цим невеликим іносказанням, чому він хотів навчити? Недарма
байки обов’язкові для вивчення в школі, і особливо – для маленьких дітей.
У байці завжди є
мораль, яку автор визначає в кінці байки, коли стає зрозуміло, чим вирішилася
піднята у байці проблема. Мораль у байці – це її основа, в цьому і полягає її
головне призначення. Через мораль діти отримують корисний життєвий урок, який
допомагає їм дорослішати правильно і вчасно. Але моралізаторство в байці
корисне не тільки дітям, дорослим є теж чому повчитися.
Уособлення означає приписування певних властивостей і характеристик
одушевлених предметів неживим. І найчастіше уособлення відносять до зображення
природи, яку спеціально наділяють людськими рисами. Уособлення притаманне не
тільки байкам і іносказанням, воно зустрічається і в інших літературних жанрах.
Осел
|
непосидючий
|
Вовк
|
упертий
|
Слон
|
неповороткий
|
Мавпа
|
хижий
|
Заєць
|
неуважний
|
Лисиця
|
нерозумний
|
Ведмідь
|
боягузливий
|
Щука
|
зажерливий
|
Ґава
|
хитрий
|
6. Самоперевірка (письмово)
1. Вираз
емоційного стану людини, пов'язаний з переживанням неоднозначної, смішної
ситуації і супроводжується рядом фізіологічних реакцій організму.
гумор
|
сміх
|
сатира
|
2. Зображення життя в, доброзичливому, жартівливому
плані.
гумор
|
сатира
|
сміх
|
3. Твори різних жанрів, у яких у гострій формі
викриваються негативні суспільні явища.
гумор
|
сатира
|
сміх
|
4. Невеликий, здебільшого віршований
повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, у якому
людське життя відтворено або в образах тварин, рослин і речей, або зведено до
простих і умовних стосунків.
казка
|
байка
|
вірш
|
5. Основоположником давньогрецької байки вважають
напів-легендарного байкаря (VI ст. до н. є.).
Езопа
|
Вергілія
|
Сократа
|
6. Умовне зображення якихось абстрактних понять, і
зображення відбувається через художній образ або діалог - це
гіпербола
|
метафора
|
алегорією
|
7. Приписування певних властивостей і характеристик живих предметів неживим - це
метафора
|
уособлення
|
алегорія
|
Вивчити визначення гумористичних творів. Написати власний
гумористичний твір (до 10 речень) та надіслати для оцінювання.