неділя, 26 квітня 2020 р.

Українська література 6-А клас (для Русскіх Д.)


Сьогодні ми продовжимо знайомство із творами В. Сухомлинського.
Згадай, що ти знаєш про цю людину? Які твори Василя Олександровича ми вже опрацьовували?

В. Сухомлинський – найвідоміший педагог і письменник. Він працював у школі 35 років. В.Сухомлинський – заслужений вчитель України.
Василь Олександрович дуже любив дітей і написав для них багато цікавих оповідань , казок. Його твори вчать вас бути добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили батьків, а також свою прекрасну Батьківщину.
Тож давай познайомимося ще із одним твором В. Сухомлинського «Добре слово».
- Як ти думаєш, про що, або про кого розповідається у оповіданні? Чи можна дати відповідь на це запитання лише за назвою твору?
- Прошу давати відповідь на запитання, продовжуючи речення за даними початками: «Я думаю…», «На мою думку…» , «Я переконаний…»
Робота з деформованими прислів’ями 
Гостре словечко коле сердечко.
Слово не горобець – вилетить не впіймаєш.
Слово до слова зложиться мова.
Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові.
коле, словечко, сердечко, Гостре
- вилетить, горобець,не, Слово,впіймаєш,
мова, слово, до , - зложиться ,слова ,
Птицю, по, пізнають ,а ,по ,людину ,мові, пір’ю
Як ти розумієш прислів’я «Гостре словечко коле сердечко»?
Серце – місце зосередження почуттів і переживань людини, символ любові,
прихильності,доброти.
- Саме словом можна глибоко ранити душу людини. «Слово найтонший дотик до серця; воно може стати і ніжним поцілунком, і духмяною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, що поранив ніжну тканину душі, і розпеченим залізом, і відром холодної води, і грудкою бруду – все це може нести в собі людське слово.» Сьогодні ми познайомимося з одним із творів В.О.Сухомлинського, в якому автор показує надзвичайну силу слова, силу щирого бажання.
 Читання тексту.
В однієї жінки була маленька дочка Оля. Коли Олі виповнилося п’ять років, вона тяжко захворіла: застудилася, лягла в ліжко, почала кашляти і танула на очах. До нещасної матері одне за одним стали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне і поживне: липовий мед і солодке коров’яче масло, свіжі лісові ягоди і горіхи, перепелині яєчка і бульйон із курячого крильця. Кожен говорив: треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям – і хвороба піде у глухі ліси й на болота.
Оля їла медові стільники і солодке коров’яче масло, свіжі лісові ягоди і горіхи ,
перепелині яєчка і бульйон із курячого крильця. Але нічого не допомагало. Дівчинка вже ледве підводилася з ліжка.
Одного разу біля ліжка хворої зібралися всі родичі. Дев’яносторічний дідусь Опанас сказав:
- Чогось їй ще не вистачає. А чого - і сам не можу зрозуміти.
Раптом відчинилися двері і до хати увійшла прабабуся Олі – столітня бабуся Надія. Про неї забули родичі, вже багато років сиділа бабуся Надія в хаті, нікуди не ходила і нікого не відвідувала. Але , почувши про хворобу правнучки, вона вирішила відвідати її.
Підійшовши до ліжечка хворої, вона сіла на стільчик, узяла Олину руку у свою зморщену маленьку руку і сказала:
Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров’ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, люба моя правнучко, один-єдиний подарунок: щире бажання. Одне бажання залишилося в мене в серці – щоб ти, моя квіточко, видужала і знову раділа сонечку ясному. І така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилося частіше, щічки порожевіли, в очах спалахнули радісні вогники.
- Ось чого не вистачало Олі, - сказав дід Опанас. – Доброго слова.
- Яке слово близьке за значенням до слова захворіла зустрілося у цьому творі?
(застудилася)
- які ще слова близькі за значенням до цих слів ви знаєте?
(занедужала, заслабла)
- Що означає «дівчинка танула на очах»?
В якому значенні вжито цей вислів?
- Що може танути насправді?(крига, сніг, лід)
- Чому зажурилася вся родина?
- Що трапилося з Олею?
- Як намагалися лікувати дитину рідні?
- Як  треба було діяти , щоб врятувати Олю?
Вибіркове читання.
- Які ліки приносили рідні, щоб допомогти Олі?
- Скільки років було бабусі Надії?
- Яке бажання було у бабусі? (щире)
- Що означає щире бажання?
- Яка сила була в доброму слові бабусі Надії?
 Фізкультхвилинка
 Зв’язок з мовою.
- Пригадай, які імена зустрілися нам у творі?
(Оля, Опанас, Надія)
- Як записуємо ці слова? ( з великої літери)
- Промовимо слова бабуся, мама, тітка, дядько, дід - ніжно ,лагідно, пестливо?
(бабусенька, бабусечка, матуся, матусенька, тітонька, дядечко, дідусь).
— Які почуття ти переживав, коли читали оповідання?
— Коли було сумно? Чому? Коли зітхнув із полегшенням?
— Які речення слід прочитати з почуттям тривоги, а які — з почуттям
вдячності й радості?
Гра «Дослідники».
— Скільки разів у тексті зустрічається ім’я Оля? слово правнучка? 
— Знайди у тексті зачин, основну частину і кінцівку.
— Як можна продовжити це оповідання? Чи зміниться тоді його назва?
 Складання плану.
1.Оля танула на очах.
2.Нічого не допомагало.
3.Щире бажання бабусі.
4.В очах спалахнули радісні вогники.
7 Переказ за планом.
 Рефлексія
- Яким може бути сила слова?
Словом , якщо воно добре, можна зцілити людину, піднести до зірок.
Словом, якщо воно потворне, погане - можна людину знищити.
 Мені дуже хотілося б, щоб ти використовував силу слова лише для добра. Кожне слово має бути обдуманим, поміркованим,
виваженим. Пам’ятай, слова проходять через душу іншої людини, вони повинні пробуджувати бажання бути хорошим.
- Чи може людина почуватися добре, якщо вона образить іншу
людину?
- Коли ж ми почуваємося добре? Коли отримуємо радість від спілкування.




  З 23 березня по 31 березня - весняні канікули.